Springen naar inhoud

NMR-spectrum

• Log in om te kunnen reageren

Patrick

Patrick

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2006 - 17:05

NMR-Spectrometrie:
Mijn vragen: Hoe leid ik de molecuulformule af uit een nrm-spectrum?
: Waarvoor diend de oppervlakte te worden bepaald onder de pieken?

Met scheikunde 1,2 zijn we nu bezig met NMR-Spectrometrie. Dit is in ons boek ( Chemie overal) maar een klein onderdeel, maar ik weet dat dit nog wel eens wordt gevraagt in het examen. Helaas snap ik het totaal niet.

In het boek geven ze het nmr-spectrum van C2H6O.
Je ziet aan de linkerkant een hoge piek. in het midden 4 pikken waarbij de twee middelste hoger zijn dan de twee buitenste. Aan de rechterkant heb je drie pieken. waarbij ook hier de middelste piek hoger is dan de twee buitenste.

Nu weet ik echt niet hoe ik dit uit deze grafiek kan opmaken. Kan iemand mij misschien stap voor stap uitleggen hoe ik dit doe. Zodat ik dit ook kan doen bij andere molecuulformules, misschien met een duidelijke voorbeelden hoe ik dit kan doen. I
k heb op internet al gezocht maar nergens is een goeie uitleg te vinden. Misschien omdat juist hiervoor er leraren zijn,maar de uitleg van mijn leraar snap ik helaas niet.

En waar diend het voor om de oppervlakte onder de pieken te bepalen? En waarvoor dient binas tabel 39c?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een goede uitleg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 oktober 2006 - 17:31

Het boek 'chemie overal' heb ik niet, en ik weet ook niet wat er in tabel 39c van de binas staat, maar ik zal proberen een stappenplan te geven.
Maar eerst nog wat algemenere NMR zaken:

Het oppervlak van een piek komt overeen met het aantal waterstofatomen in een molecuul wat aan elkaar gelijk is. Wanneer je een CH3 en een CH2 groep in hetzelfde molecuul hebt zitten is de verhouding van de piekoppervlakken 3:2.

Bij de beschrijving van je spectrum heb je het over 4 pieken in het midden en 3 aan de rechterkant. De 4 pieken (en ook de 3) zijn geen afzonderlijke pieken, maar ze horen bij elkaar. Hebben ze het opsplitsen van pieken in NMR op je school wel uitgelegd? Zo niet, dan vind ik het vreemd dat ze een dergelijke vraag stellen.

De pieken in je NMR zitten bij een bepaalde waarde (ppm). Kun je ook nog aangeven wat de precieze waardes zijn? Hebben ze nog tabellen gegeven waaraan je kunt zien welk type groepen in een molecuul horen bij welke ppm-waardes?

Stappen:
-Het aantal verschillende signalen in NMR komt overeen met het aantal verschillende waterstofatomen in je molecuul.
In jouw geval: 3 signalen = 3 verschillende types waterstofatomen.
-Uit de oppervlaktes onder de pieken haal je de hoeveelheid waterstofatomen die bij elk signaal hoort.
In jouw geval: De oppervlakte verhouding van de signalen van links naar rechts zal 1:2:3 zijn (tenminste dat vermoed ik)
-De signalen aan de rechterkant van het spectrum zijn een kwartet en een triplet. Hieruit kun je concluderen dat er een CH2-groep naast een CH3-groep zit.
-Nu heb je van C2H6O alleen nog de O en ťťn H over die je hieraan moet bevestigen.

Helpt dit?

Patrick

Patrick

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2006 - 18:38

Misschien dat ik het niet goed heb uitgelegt. Je zegt:'De signalen aan de rechterkant van het spectrum zijn een kwartet en een triplet. Hieruit kun je concluderen dat er een CH2-groep naast een CH3-groep zit'.

Ik snap niet dat je hieruit kan concluderen dat er een CH2-groep naast een CH3 groep zit. In mijn boek staat: een geoefend oog herkent in dit spectrum direct de pieken veroorzaakt door OH-, CH2, CH3 groepen. Aan de opsplitsing van de CH2 piek in vieren is te zien dat de CH2 groep naast een CH3 groep moet zitten. ( ???? ) Dit is wat er staat, ik snap dit niet.

Ik heb het spectrum even getekend ( http://w10.easy-share.com/650108.html )
- Links dus een hele hoge piek
- Midden 4 pieken waarvan de twee middelste hoger als de buitenste ( de middelste zijn bijna even hoog en de buitenste ook )
- de rechter heeft drie pieken. De middelste is hoger dat de twee buitenste

Uit dit spectrum moet je dus de structuurformule van C2H6O kunnen afleiden.
Je zegt dat dat kan door de oppervlakte onder de grafieken te bepalen, en dan te kijken naar de verhouding?Moet je dan de oppervlakte van 1 piek? Of als je kijkt naar de middelste de oppervlakte van de 4 pieken bij elkaar nemen?

Ik hoop dat je of iemand anders mij verder kan helpen, zoals je merkt snap ik er helemaal niets van..

Mvg
Patrick

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 oktober 2006 - 20:27

Ik blijf het toch een beetje vreemd vinden dat ze het niet duidelijker uitleggen bij je op school wanneer ze zo'n opdracht geven. Dit is eigenlijk niet iets wat je simpel en snel in een korte tekst uitlegt.

Er zijn grofweg drie belangrijke kenmerken aan een NMR spectrum:
-De plek waar het signaal zit
-Of het signaal opgesplitst wordt (door naburige waterstofatomen)
-De intensiteit van de signalen (oppervlak)

De plek van het signaal is afhankelijk van de omgeving van het waterstofatoom. Wanneer er electronzuigende groepen in de buurt zitten komt het signaal meer links in het spectrum te zitten.

De intensiteit van een signaal is afhankelijk van het aantal identieke waterstofatomen (ze geven allemaal hetzelfde signaal op dezelfde plek)

Dan is er het opsplitsen van de signalen. Wanneer niet-identieke waterstofatomen op korte afstand (3 bindingen) van elkaar zitten dan 'splitsen ze elkaar op'. Het waarom hiervan zal ik niet uitleggen, maar het effect is dat:

1 waterstofatoom splitst het signaal van een naburige waterstof op in twee pieken met gelijke intensiteit (doublet)
2 waterstofatomen splitsen het het signaal van een naburige waterstof in drie pieken met de intensiteitsverhouding 1:2:1 (triplet)
3 waterstofatomen splitsen het het signaal van een naburige waterstof in vier pieken met de intensiteitsverhouding 1:3:3:1 (kwartet)

De drie pieken van het triplet in het spectrum horen bij ťťn type waterstofatoom. Je neemt dus het oppervlak van deze drie pieken samen. Hetzelfde geld voor het kwartet.

Misschien kan je het allemaal terugredeneren, wanneer je weet dat je het NMR-spectrum van ethanol hebt.

Patrick

Patrick

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2006 - 21:49

Harstikke bedankt voor je uitleg!. Ik zal het morgen en overmorgen allemaal nog eens rustig doornemen, met jou uitleg erbij. Je hoord het nog. :oops:

Patrick

Patrick

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2006 - 18:28

Hmmm. ik snap het nog niet echt.
Zijn er geen algemene regels voor het aflezen van een nrm-spectrum?
Dat van als er een CH2 in de buurt zit....

sorry voor de nog al schrale vraag.. misschien dat iemand me kan helpen dmv een duidelijk voorbeeld.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2006 - 22:12

De regels zijn wat lager bij de grond. Je kunt nooit zeker zeggen of het een CH2 is, alleen of er twee waterstofatomen direct naast zitten. Rechtstreeks een structuur aflezen gaat niet. Het is net als vertalen van Engels naar Nederlands: de begrippen zijn aan elkaar verwant, maar het is toch niet zo makkelijk om het allemaal bij elkaar te krijgen. Je zult ervaring op moeten doen om het goed te kunnen (zowel vertalen als NMR spectra lezen, dus).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures