Verdunnen in de praktijk.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Verdunnen in de praktijk.

Ey,

Ik heb een vraagje over het verdunnen bij een zuur-base titratie.

Bijvoorbeeld:

De reactie vergelijking:

NH3+ + H3O+ ---> NH4+ + H2O (Zuur base titratie!! titratie een zwakke base met sterk zuur ---> maximale H overdracht!!!)

En je hebt 2,9 Molair van NH3

En 0,100 Molair van Zoutzuur

In theorie moet je NH3 30x verdunnen maar in praktijk is dit niet zo handig aangezien we maatkolfen van 100mL en 250mL hebben.

De juf zei dat je het 50x moet verdunnen maar hoe moet je dat in vredesnaam weten.

Kunnen jullie dat verdunningsproces stap voor stap uitleggen met alle ml en gebruikte maatkolfen en met welke maat (100 of 250 mL) ???

Alvast ERG bedankt voor jullie hulp!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verdunnen in de praktijk.

Gebruiken jullie een pipet en een maatkolf voor het maken van een verdunning?

Dan kun je zo uitrekenen wat de verdunningen zijn die je in één stap kunt maken: deel het volume van je maatkolf door het volume van je pipet.

Alles wat je 2x moet doen (bijvoorbeeld eerst 10x verdunnen, en dan nog 5x om samen 50x te krijgen) vergroot de fout in de meting, en dus is het vaak beter om dan maar een iets minder goede verhouding te hebben. Ik zou hier denk ik zelf hebben gekozen voor een verdunning van 25x, als je dat in één keer kunt maken. Zo vreselijk belangrijk is het niet, als je maar heel precies je verdunningsfactor kent.

PS: je reactievergelijking klopt niet!

Berichten: 42

Re: Verdunnen in de praktijk.

NH3(g)+H2O(aq)--->NH4OH(aq) of ammoniakgas in oplossing brengen met water geeft ammoniumhydroxide

NH4OH + HCL----->NH4CL + H2O of ammoniumhydroxide + zoutzuur leidt tot ammoniumchloride en water

2.9 M NH4OH 30 x verdunnen geeft een 0.1 M oplossing

50 x verdunnen een 0.06 M oplossing

volgens de formule V1xT1=V2xT2 geeft dit 10 ml x 2.9M= Xml x 0.1M

X=10ml * 2.9M/0.1M = 290 ml dus 10 ml aanlengen met H2O tot 290 ml voor de 30 X verdunning

Voor de 50 X verdunning V1xT1=V2xT2 10ml x 2.9M/0.06M =483ml of 10ml 2.9M NH4OH aanlengen met H2O tot 483 ml

groeten

:oops:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2

Re: Verdunnen in de praktijk.

rwwh schreef: Gebruiken jullie een pipet en een maatkolf voor het maken van een verdunning?

Dan kun je zo uitrekenen wat de verdunningen zijn die je in één stap kunt maken: deel het volume van je maatkolf door het volume van je pipet.

Alles wat je 2x moet doen (bijvoorbeeld eerst 10x verdunnen, en dan nog 5x om samen 50x te krijgen) vergroot de fout in de meting, en dus is het vaak beter om dan maar een iets minder goede verhouding te hebben. Ik zou hier denk ik zelf hebben gekozen voor een verdunning van 25x, als je dat in één keer kunt maken. Zo vreselijk belangrijk is het niet, als je maar heel precies je verdunningsfactor kent.

PS: je reactievergelijking klopt niet!
ten eerste beank voor je info maar snap ik het nog niet zo goed.

Ik denk wel dat de reactievergelijking klopt omdat deze reactievergelijking van onze juf afkomt.

We gebruiken een pipet om te verdunnen van 10ml en maatkolven van 100ml of 250ml.

Dit is een opdracht 58 ofzo van het Pulsar Chemie boek vwo scheikunde 1 deel 3.

En die fout in de meting maakt niet uit omdat wij dit niet op universitair niveau doen maar op vwo6 niveau, alles moet opelkaar aansluiten.

Ik hoop dat ik je genoeg info heb gegeven.

Misschien kunt u nu wat meer informatie geven over het verdunnen.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verdunnen in de praktijk.

Je kunt zo zien dat de reactievergelijking niet klopt: de lading aan beide kanten is niet gelijk.

Wat begrijp je niet aan de verdunning? Als je 10ml van een oplossing in een 250ml maatkolf laat lopen, en dan aanvult met zuiver water, dan is de concentratie 250/10 x = 25x verdund.

Reageer