[scheikunde] Ijzer in appelstroop

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Ijzer in appelstroop

Ik heb even een vraagje en hoop dat iemand mij er mee kan helpen.

Wij moeten op school een presentatie uitvoeren naar eigen ingeving en mogen hierbij een proef uitvoeren.

Nou wilde wij het ijzergehalte in appaelstroop bepalen. Hierbij zaten we te denken om te meten met de AAS, maar ik denk dat door het suikergehalte in de appelstroop dit niet mogelijk is.

Zouden we wel gewoon kunnen meten met de AAS (bv na monster voorbehandeling) of toch een andere manier kiezen?

alvast bedankt

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Ijzer in appelstroop

He Lulius doe je deze opdarcht voor Wageningen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Ijzer in appelstroop

Je kunt sowieso de appelstroop verdunnen met salpeterzuur voordat je het in een AAS stopt.

Mocht suiker teveel storen, dan kun je dit kwijtraken. Alleen denk ik dat dat misschien te gevaarlijk is om tijdens de presentatie zelf te doen.

Je kunt de suiker kwijtraken door de stroop in een zuurkast op te koken met koningswater (gec. zouzuur/gec. salpeterzuur, beschik je daar over?). Ongeveer 10 ml per g stroop.

Een andere, misschien meer haalbare methode is om de stroop op te lossen in water, licht aanzuren met salpeterzuur (pH 2) en dan (langzaam en in een zuurkast) 25 of 30 % waterstofperoxide toe te druppelen, totdat het bruisen ophoudt.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Ijzer in appelstroop

Wij doen dit op de laboratorium school in eindhoven.

De monsters die we gebruiken maken we natuurlijk al voor dat we de presentatie ermee houden.. Het is namelijk niet interesant voor de mensen om te zien hoe je een monster maakt..

Marjanne alvast bedankt voor de nuttige informatie, zal het zeker meenemen en misschien het wel uitvoeren.

Berichten: 274

Re: [scheikunde] Ijzer in appelstroop

Een lab school heeft over het algemeen wel de middelen om zelf koningswater te maken. Dus net wat Marjanne zei, als de suiker teveel stoort. Het proberen te koken met koningswater.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Ijzer in appelstroop

Zou je ook gewoon demiwater kunnen gebruiken om te verdunnen?

Stel:

De ijzer concentratie volgens de fabrikant bedraagt 10mg in 100g

je neemt 10 g appelstroop en lost dit op met demiwater in een kolf van 100 ml. Hierna heb je dus een concentratie van 10 mg/l.

Deze oplossing verdun je nog een keer(2x) door zodat je een concentratie krijgt van 5 mg/l. Weer gebeurt dit met demiwater.

Zou ik dan als ik meet met een AAS last krijgen van de suiker?

De concentratie van het suiker bedraagt op dat moment in het monster : 27,5 g/l.

Zou dit in de vlam gaan storen of schadelijk zijn voor de brander?

En wat zou er gebeuren als ik voor de laatste verdunning salpeterzuur gebruik als oplosmiddel? Zou dit dan beter gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Ijzer in appelstroop

Ik weet niet of het ijzer stoort, maar 27,5 g/l is wel hoog. Ik zou zelf kiezen voor een voorbehandeling.

Als je demiwater gebruikt voor de verdunning en de uiteindelijke meetoplossing, dan horen je standaarden ook in demiwater. Als je ze snel meet na het vervaardigen, dan is het geen probleem. Maar bewaren kun je niet: door de vorming van ijzeroxide-neerslag verlopen je standaarden.

Beter is alles te doen met salpeterzuur. Een oplossing van pH 2 (0,01 mol/l) is geschikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: [scheikunde] Ijzer in appelstroop

Ik zie het probleem niet: waarom niet gewoon alle organische troep eruit gloeien boven de brander. IJzer verdampt niet zomaar. Het residu neem je op met een beetje salpeterzuur en verdun je met water.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Ijzer in appelstroop

Dat zou eventueel ook kunnen, maar dit heeft een groter risico van verlies van ijzer. Op een gegeven moment gaat de suiker in de stroop karamelliseren, wat gepaard kan gaan met spatten. Daarmee verlies je ijzer.

Opkoken met koningswater of toedruppelen van waterstofperoxide is chemisch niet zachter, maar wel gecontroleerder.

Berichten: 274

Re: [scheikunde] Ijzer in appelstroop

Lulius schreef: Zou je ook gewoon demiwater kunnen gebruiken om te verdunnen?

Stel:

De ijzer concentratie volgens de fabrikant bedraagt 10mg in 100g

je neemt 10 g appelstroop en lost dit op met demiwater in een kolf van 100 ml. Hierna heb je dus een concentratie van 10 mg/l.

Deze oplossing verdun je nog een keer(2x) door zodat je een concentratie krijgt van 5 mg/l. Weer gebeurt dit met demiwater.

Zou ik dan als ik meet met een AAS last krijgen van de suiker?

De concentratie van het suiker bedraagt op dat moment in het monster : 27,5 g/l.

Zou dit in de vlam gaan storen of schadelijk zijn voor de brander?

En wat zou er gebeuren als ik voor de laatste verdunning salpeterzuur gebruik als oplosmiddel? Zou dit dan beter gaan?
Ik denk zelf dat die concentratie van 5 mg/l nog iets meer verdunt zou kunnen worden als het er echt in zit. Want hoe ga je je standaardreeks maken? Die is ook maar lineair tot een bepaalde concentratie.

Reageer