botten 'kraken'

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

botten 'kraken'

hoe werkt dit eigenlijk, "botten kraken" en hoe kan dit je wervels terug 'los' maken, wat zit er eigenlijk dan vast ? en laatste vraagje kan je de technieken zelf leren ?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: botten 'kraken'

Je kraakt geen botten, maar gewrichten.

Misschien is er iets te vinden met zoekwoord" chiropracter" of zoiets.

Nu even geen tijd voor, sorry.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: botten 'kraken'

ik meen eens gehoord te hebben dat dat gekraak veroorzaakt wordt door het verplaatsen van lucht in de gewrichten.

ik weet niet wat je precies bedoeld met wervels weer los maken. voor zover ik weet heeft het alleen nadelen voor je gewrichten, het enige positieve is dat je spieren worden ontspannen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 21

Re: botten 'kraken'

Inderdaad, als je kraakt haal je een soort gas (of lucht?) van tussen je gewrichten. Of Krakers ook zo werken weet ik in feite niet, maar zoals made in flanders zegt is dit zeer slecht voor je gewrichten en als je bv veel je vingers zou kraken dan kan je daar later veel problemen mee hebben.
 

hoe werkt dit eigenlijk, "botten kraken" en hoe kan dit je wervels terug 'los' maken, wat zit er eigenlijk dan vast ? en laatste vraagje kan je de technieken zelf leren ?  
Volgens mij maakt het niet je wervels los, maar je voelt je "beter" nadat ze het gedaan hebben. Ik denk wel dat je ze zelf kan leren, maar ik denk dat je daarvoor nog altijd beter naar een kraker van beroep gaat :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: botten 'kraken'

ik heb snel nog eens opgezocht en ik kwam tot de conclusie dat het geen lucht is dat beweegd maar een opgelost CO2 gas, mijn excuses voor de verwarring.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Re: botten 'kraken'

bv veel je vingers zou kraken dan kan je daar later veel problemen mee hebben.
Klopt niet, de variabele kraken heeft geen enkele invloed op je botstructuur of gewrichten.

"Ook wordt vaak gezegd dat het kraken van de vingers atrose (slijtage) of artritis kan veroorzaken. Dit is niet geheel waar. Artrose en artritis zijn voor grotendeels genetisch bepaald, waarbij slijtage en ouderdom ook nog factoren zijn bij artrose. Overigens zijn vele medici van mening dat het chronisch kraken van de vingers uiteraard de situatie erger kan maken, en niet bepaald goed is voor de vingergewrichten. "

Informatie uit http://www.fysiomanueel.nl/forum/index.php...t=ST&f=17&t=38&

De knokkels worden omringd door gewrichtsvocht dat functioneert als een soort smeerolie, om het gewricht bewegend te houden. Dit gewrichtsvocht bevat ongeveer 15% koolzuurgas. Wanneer men de knokkels of vingers kraakt, trekt en draait men de vinger dusdanig dat er een lagedrukgebied wordt gevormd in dat gewrichtsvocht. Volgens de meest waarschijnlijke theorie trekt dit lagedrukgebied koolzuurgas en waterdamp uit het gewrichtsvocht, en dit veroorzaakt een luchtbel. Deze stort vrijwel direct in, en het gewrichtsvocht dat met een geraas van alle kanten neerkomt veroorzaakt het geluid.

Wanneer de grote luchtbel barst, blijft er nog een kleine luchtbel hangen gedurende 15 à 20 minuten, voordat het koolzuurgas in de bel weer oplost. Gedurende deze tijd zal het nogmaals kraken van vingers niets opleveren; hooguit wordt het kleine belletje dat nog over is iets groter en lijkt dan een beetje op een kleine schokbreker.

ijdens de chiropractische behandeling worden bepaalde gewrichten (voornamelijk die met de wervelkolom te maken hebben) gebogen binnen het normale limiet. Ook dan kan men een krakend geluid horen, waardoor de chiropractor de bijnaam heeft gekregen van “bottenkraker”. Deze bijnaam is niet accuraat, aangezien het geluid niet wordt veroorzaakt door de wrijving van botten, maar (zoals u nu gelezen heeft) door het vrijkomen van een gas. Wat betreft het “kraken” van de chiropractor: het rekken van de gewrichten door de chiropractor gebeurt in mindere mate dan wanneer men zelf de vingers kraakt. Ook geschiedt deze beweging door de chiropractor geheel gecontroleerd en voorzichtig.

Reageer