barstende glas-kolom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 181

barstende glas-kolom

:oops: ... verklaar ik vandaag nog de 'synthese' van C (koolstof) door kernreacties in sterren - en hoe, door een explosie van een ster, de zwaardere elementen (zwaarder als H & He) weer in het heelal 'geblazen' worden - in een ander forum hier ...

8-[ ... knalt achter mij m'n "kolom" uit elkaar (ca.2kg silica glas-kolom) - ik geloof de fout ook al te weten:-

eluaat-mengsel van AcOEt / MeOH (+1.0v% geconc. NH3(aq))= 50:50 v% - de kleine hoeveelheid water heeft zekers de te grote tegendruk veroorzaakt -foutje, bedankt-

Nu is het echter de eerste maal in 10-jaar dat me dit gebeurde (toch effe schrikken);- nu wilde ik graag weten:- wie is zoiets ook gebeurd + onder welke omstandigheden (oplosmiddelen, te groot debiet, etc.)

Gegroet,

Martin

Berichten: 173

Re: barstende glas-kolom

Dude, echt duidelijk is je verhaal niet zo, maar goed, gelukig is het mij nooit gebeurd.

Berichten: 181

Re: barstende glas-kolom

-hmm- ignoreer " :oops: ... verklaar ik vandaag nog ...... in een ander forum hier ..."

Ik wil dus graag weten, wie is ook al eens zijn glas-kolom (onder druk - preparatieve liquid-chromatography) uit elkaar gesprongen, en wat de (mogelijke) reden hiervoor geweest is ...

Berichten: 147

Re: barstende glas-kolom

Ik heb weleens gehoord van kolommen die uit elkaar klappen als je er wat overdruk op zet met perslucht. Maar ik heb zoiets nog niet gezien in mijn korte carriere.

Berichten: 173

Re: barstende glas-kolom

Misschien een combi van warmte, druk en beshadigd glas?

Berichten: 2.399

Re: barstende glas-kolom

Spanning in het glas denk ik. Misschien heeft iemand de kolom een keer uit zijn handen laten vallen zoiets.

Berichten: 181

Re: barstende glas-kolom

-tja- gelukkig was het 'speciaal'-glas en was deze in een metalen mantel; de kolom (~het glas) was dus gebarsten (~vele scheuren vanuit een centraal-punt; de zwakke plek ?), dus niet dat het glas me om de oren gevlogen was.

Toch effe schrikken, want ook ik had tot die dag er alleen van gehoord.

Wilde enkel met mijn vraag / topic hier ervaring uitwisselen, want het was dus geen goedkope aangelegenheid en wilde het natuurlijk in de toekomst verhinderen.

------

Ik heb reeds dezelfde chromatographie 4x succesvol herhaald :oops: !! Het gebruikte polaire mengsel zorgt nog altijd voor veel warmte (exotherm), wanneer men de equilibratie van de kolom ermee doorvoert. De begin-flow heb ik dus zeer laag ingesteld en ervoor gezorgd, dat bij eventuele druk-opbouw het slangetje (~ inlet van eluaat op de top) er simpelweg afvliegt - wat niet het geval was bij de aller-eerste poging ("buigen of barsten; niet de pomp buigde, maar de kolom barstte in dit geval").

Gegroet,

OM

Berichten: 173

Re: barstende glas-kolom

-tja- gelukkig was het 'speciaal'-glas en was deze in een metalen mantel; de kolom (~het glas) was dus gebarsten (~vele scheuren vanuit een centraal-punt; de zwakke plek ?), dus niet dat het glas me om de oren gevlogen was.


Dan lijkt het me dat daar een miniscule beschadiging zat die niet met het blote oog te zien was.

Reageer