koelvloeistof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

koelvloeistof

heeey

ik moet uitzoeken wat voor een koelvloeistof ze gebruiken bij het verspanen van aluminium en staal.

ik heb hier ook de relevante gegevens van nodig

[!] een link naar z'n site waar je de naam van de stof kunt invullen is ook welkom :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: koelvloeistof

Bedoel je tijdens een industrieel productieproces?

Ik kan me het meeste voorstellen bij het gebruik van water als koelmiddel (al betekent dat niet dat dat ook het meest wordt gebruikt). Water heeft namelijk als voordeel dat het een hoge warmtecapaciteit heeft (kan veel warmte opnemen), niet giftig (dus relatiefveilig voor milieu en medewerkers), en algemeen voorhanden (dus goedkoop) is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: koelvloeistof

ja, idd. is voor industrieel productieproces, 'k weet wel dat er geen water wordt gebruikt (het zit er waarschijnlijk wel bij doorheen)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: koelvloeistof

Het is niet mijn specialiteit. Maar volgens mij wordt er bij verspanen en andere metaalbewerkingen een emulsie van water en olie gebruikt als koel/smeermiddel.

Als je ff (sorry...) even googlet op ´verspanen metaal olie´ of ´verspanen metaal koeling´ dan vind je diverse sites die reclame maken met concentraten die je moet mengen met water.

Als milieuchemicus weet ik dat het ´rot´-olie is om aan te tonen: het stikt van de relatief meer polaire componenten, die vervelend zijn in de apolaire kolom die voor onze ´olie in water en grond´-analyse wordt gebruikt.

Edit: typefoutje.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: koelvloeistof

Wat doet deze vraag trouwens in de chillout-lounge? Wou ik net ff lekker chillen, ben ik weer met mijn vak bezig :oops:

8-[

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Berry dankt Marjanne voor haar opmerkzaamheid ;) en ondernam actie.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 84

Re: koelvloeistof

supchm. schreef:wat voor een koelvloeistof ze gebruiken bij het verspanen van aluminium en staal.
Hoewel ik geen bankwerker ben, heb ik er wel een beetje ervaring mee. Ik weet uit de praktijk dat er voor het bewerken (zagen, boren, draaien, freesen) van Aluminium alcohol gebruikt wordt. Dat werkt erg mooi.

Voor het bewerken van staal wordt speciale olie gebruikt. Vaak in de vorm van een emulsie (volgens mijn 30% olie, 70% water) Op deze manier heb je 1 koeling en smering.

Deze wordt bij de vakhandel gekocht.

Het meeste wordt gerecyceld. Na gebruik wordt het gefilterd en weer hergebruikt. Het verlies wordt bijgevuld.

Afhankelijk van de toepassingen wordt de vloeistof periodiek vervangen of (maar dan gaat het om grote hoeveelheden) wordt er eerst een monster getrokken en dit wordt dan door de leverancier onderzocht, waarna het vervangen wordt.

Misschien kan je eens navraag doen bij een metaalhandel? Of even verder googelen.

Suc6

Reageer