GC-ECD

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

GC-ECD

Hoi,

Een klein vraagje!

Bij de electron captive detector is een radioactive emittor die atomen ioniseerd. Maar ik heb hier een vraag over. Ik heb steeds geleerd dat deze uitermate geschikt is voor halogenen. Nu wordt er gezegd, dat je nooit dichloor methaan mag inspuiten. Kan iemand mij dit uitleggen, waarom dan juist dit niet mag!

Thx voor de moeite

Greetz

Berichten: 2.399

Re: GC-ECD

Staat er nog wat informative text omheen?

Ik heb er nog nooit van gehoord. Hier wordt trouwens gewoon een methode voor de quantitative analyse van dichloormethaan beschreven.

Ik zou de oorzaak in het volgende zoeken. Ik denk dat de detector het prima aan kan, maar dichloormethaan wordt vaak als extractie middelgebruikt. Dit is niet zo slim om in te spuiten omdat je dan een grote piek krijgt voor deze stof. Wanneer je een koolwaterstof neemt reageert de detector niet op je extractie middel en heb je hier helemaal geen last van.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: GC-ECD

De ECD is geschikt voor meting van gehalogeneerde verbindingen (ook nog wel zwavel- en soms ook zuurstofhoudende verbindingen).

Je kunt er dus prima een gehalte aan dichloormethaan mee meten in een monsterextract van een niet-gehalogeneerd oplosmiddel.

Maar als je dichloormethaan als extractiemiddel gebruikt en dat injecteert, dan vliegt het wijzertje van je ECD-schaaltje (als de ECD dat zou hebben) door het plafond heen en blijft daar 24 h lang zitten. Maar niet doen dus.

Een ECD is zeer gevoelig voor overbelasting, wat zich uit in afgeplatte pieken. Als je puur dichloormethaan inspuit, dan is dat niet eens meer een overbelasting, maar een tsunami.

Reageer