[scheikunde] Kristalwater verwijderen / Watergehalte vs kristal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Kristalwater verwijderen / Watergehalte vs kristal

Hallo,

Ik zit met de volgende vraag.

Ik werk met een mengsel met als hoofdbestanddeel Zinksulfaat.7aq. Wanneer ik met een infrarood droger (90 OC en na 10 min) het vocht gehalte meet kom ik uit op zo'n 5,5 %

Is dit nu het vrije vocht EN het chemisch gebonden vocht. Of is het onmogelijk om bij zo'n 90 0C chemisch gebonden water (kristalwater) te verwijderen.

hopelijk kan iemand mij wat meer info geven mbt het chemisch gebonden water

MVG

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Kristalwater verwijderen / Watergehalte vs kristal

Ik vind de naam "chemisch gebonden" verwarrend. Het gaat bij kristalwater gewoon om watermoleculen, die toevallig in het rooster zitten opgesloten.

De temperatuur waarbij die watermoleculen loskomen is sterk afhankelijk van de stof. Bij soda komen ze er zelfs bij kamertemperatuur al vanaf. Ik ken zinksulfaat niet goed, dus ik kan je niet vertellen of dat bij 90 graden zijn kristalwater kwijtraakt. Sommige stoffen raken een deel van het water kwijt (b.v. gips).

Ook de term "vochtmeting" is niet eenduidig. Hoe heb je dat bepaald? Gebruik je daarvoor een methode die het kristalwater uit het rooster ook meemeet?

Je kunt voor je zinksulfaat uitrekenen hoeveel procent die 7aq vormen. Dat zou je al een stuk verder kunnen brengen.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Kristalwater verwijderen / Watergehalte vs kristal

Hoi,

Ik zie kristalwater als chemisch gebonden water. Volgens mij is slaat de notatie .7aq op het chemisch gebondenwater. Ik denk/dacht altijd dat er erg veel warmte voor nodig is om het kristalwater uit een zout te verwijderen.

Wanneer ik een stof koop bv zinksulfaat.7aq ga ik er vanuit dat die zo stabiel is dat deze niet bij kamer temperatuur over gaat naar de anhydrous vorm.

Waar ik mee zit is bij een vocht meting wat je nu meet, bestaat er een test waarbij je het "vrije water"meet en niet het kristalwater ?

Ik heb sterk de indruk dat de definities van chemisch gebonden water en vrijwater niet eenduidig zijn.

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Kristalwater verwijderen / Watergehalte vs kristal

Ik denk dat je 5,5 % vocht het vrije water is en een deel van het '.aq'-water.

5,5 % vocht is veel te veel voor vrij water (ik ga ervan uit dat de stof van P.A.- of zur Analyse-kwaliteit betreft o.i.d.).

Onder vrij water versta ik water dat in de stof komt door hygroscopische werking. openstaan van het potje, enz.

Als je het gehalte aan vrij water wilt bepalen (en geen kristalwater) dan is een optie om een oplossing met exact bekende massa stof te maken en hierin het zinkgehalte te bepalen. Terugrekenen levert je de zuiverheid van de stof ZnSO4.7H2O. Als er verder niets bijzonders mee gebeurd is, dan mag je er wel van uitgaan dat het verschil met 100 % het vrije water is.

Ik weet het van ZnSO4 niet, maar stoffen als Na2SO4, MgSO4 en CuSO4 moet je enige tijd op zo'n 300 C verhitten om het '.aq'-water te verwijderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Kristalwater verwijderen / Watergehalte vs kristal

Ik denk/dacht altijd dat er erg veel warmte voor nodig is om het kristalwater uit een zout te verwijderen.
Ik hoop "dacht", want met soda heb ik toch een goed voorbeeld gegeven van een zout waar het bijna helemaal vanzelf gaat. Het hangt er gewoon van af wat het verschil in vrije energie tussen de kristalvormen is.

Reageer