[scheikunde] Kristalwater verwijderen / Watergehalte vs kristal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Kristalwater verwijderen / Watergehalte vs kristal

Hallo,

Ik zit met de volgende vraag.

Ik werk met een mengsel met als hoofdbestanddeel Zinksulfaat.7aq. Wanneer ik met een infrarood droger (90 OC en na 10 min) het vocht gehalte meet kom ik uit op zo'n 5,5 %

Is dit nu het vrije vocht EN het chemisch gebonden vocht. Of is het onmogelijk om bij zo'n 90 0C chemisch gebonden water (kristalwater) te verwijderen.

hopelijk kan iemand mij wat meer info geven mbt het chemisch gebonden water

MVG

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Kristalwater verwijderen / Watergehalte vs kristal

Ik vind de naam "chemisch gebonden" verwarrend. Het gaat bij kristalwater gewoon om watermoleculen, die toevallig in het rooster zitten opgesloten.

De temperatuur waarbij die watermoleculen loskomen is sterk afhankelijk van de stof. Bij soda komen ze er zelfs bij kamertemperatuur al vanaf. Ik ken zinksulfaat niet goed, dus ik kan je niet vertellen of dat bij 90 graden zijn kristalwater kwijtraakt. Sommige stoffen raken een deel van het water kwijt (b.v. gips).

Ook de term "vochtmeting" is niet eenduidig. Hoe heb je dat bepaald? Gebruik je daarvoor een methode die het kristalwater uit het rooster ook meemeet?

Je kunt voor je zinksulfaat uitrekenen hoeveel procent die 7aq vormen. Dat zou je al een stuk verder kunnen brengen.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Kristalwater verwijderen / Watergehalte vs kristal

Hoi,

Ik zie kristalwater als chemisch gebonden water. Volgens mij is slaat de notatie .7aq op het chemisch gebondenwater. Ik denk/dacht altijd dat er erg veel warmte voor nodig is om het kristalwater uit een zout te verwijderen.

Wanneer ik een stof koop bv zinksulfaat.7aq ga ik er vanuit dat die zo stabiel is dat deze niet bij kamer temperatuur over gaat naar de anhydrous vorm.