suikerafbraak

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 104

suikerafbraak

ik weet dat dit een oude topic is maar ik heb een vraagje over suiker, ik weet dat suiker gevormd wordt in de suikerbiet door fotosynthese, maar hoe leg ik nou in een paar woorden uit hoe het in het lichaam afgebroken wordt tot energie. Het is voor een presentatie over de suikerfabriek.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: aangezien de vraag een heel andere is ook maar in een nieuw topic gezet</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: suikerafbraak

Suiker wordt eerst gesplitst tot fructose en glucose. En daarna worden die elk in stukjes van 2 koolstofatomen geknipt. Die stukken worden in een serie van een twaalftal stappen omgezet in kooldioxide, water en energie.

Berichten: 740

Re: suikerafbraak

Als je de reactiestappen wilt weten; zoek naar glycolyse en citroenzuur cyclus.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: suikerafbraak

Verbranding van glucose in het lichaam bij de aanwezigheid van zuurstof

C6H12O6 (=glucose) + ADP + P + 6O2 -> 6CO2 + 6H2O + 36 ATP + warmte

Verbranding van glucose zonder zuurstof

glucose - >melkzuur + 2 ATP

Nog meer weten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: suikerafbraak

Ron laat uit zijn vergelijkingen een paar dingetjes weg, zodat het focus duidelijk is. Het gaat er vooral om dat er bij de dissimilatie met zuurstof VEEL meer ATP uit ADP wordt gemaakt (nuttige energie voor de cel) dan bij de anaerobe omzetting.

Berichten: 104

Re: suikerafbraak

dank voor jullie antwoorden, ik ben eruit gekomen. Ik heb gister mijn presentatie gehouden over de suikerunie en daar had ik dit ook bij nodig. Het is met een voldoende afgesloten. Mijn eerste studiepunten zijn binnen gesleept. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: suikerafbraak

Gefeliciteerd!! met de studiepunten.

MvG Ron

Reageer