[scheikunde] Zoutzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Zoutzuur

Beste mensen ik ben bezg met een opdracht voor school: Het gaat over zoutzuur.

Nu heb ik een vraagje:

Kan je de duurdere variant van zoutzuur vaker gebruiken, en geeft het beter resultaat dan de goedkopere versie?

Mvg,

Kienno

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Zoutzuur

waar wil je die voor gebruiken dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zoutzuur

Wat versta jij onder duur en goedkoop, de geconcentreerde en verdunde versies? Wanneer en waar je die toepast hangt helemaal van de toepassing af.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Zoutzuur

Ik denk dat de vraagsteller meer anaylitsch zuiver of HPLC-grade HCl bedoelt.

Het is maar net wat je ermee doet. Moet je alleen wat aanzuren voor een neerslagreactie bijvoorbeeld, dan kan een minder zuivere HCl goed zijn.

Moet het als hulpstof mee in een analytische bepaling met zeer hoge gevoeligheid dan moet je de zuiverste gebruiken.

Over het vaker gebruiken...over het algemeen wordt HCl verbruikt in reacties en kan je het niet hergebruiken. Hierdoor kan je niet zeggen welke meer of minder gebruikt kan worden. Als je 5 mL nodig hebt dan hebt je 5 mL nodig.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Zoutzuur

Als we nu toch over zoutzuur bezig zijn...

Kan iemand mij iets vertellen over het zuiveren van staal mbv zoutzuur???

Geen reactievergelijkingen maar gewoon hoe het zit dat het andere zuren oplost en met staal wat anders doet :oops:

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Zoutzuur

kijk eens hier http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=4110&hl=

(handig hoor zo'n zoekfunctie op een forum)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Zoutzuur

bedankt maar dat bedoel ik niet

ik probeer wat informatie te vinden over het zuiveren van staal mbv zoutzuur

Berichten: 238

Re: [scheikunde] Zoutzuur

wat bedoel je met zuiveren?

er zijn bepaalde metalen die oplossen in HCL en er zijn bepaalde metalen die je moet oplossen in salpeterzuur. Dit omdat HNO3 in tegenstelling tot HCL naast een zuur ook een oxidator is.

staal zuiveren lijkt mee lastig als je ermee bedoelt een onderdeel van de legering eruit te halen. Of bedoel je een evt oxidelaag te verwijderen.

wat wil je precies?

Reageer