Springen naar inhoud

biologie

• Log in om te kunnen reageren

Royal

Royal

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 12:48

hey,
ik een paar vragen over secundaire geslachtskenmerken:
proef1: 2 jongens en 2 meisjes gaan tegen een muur staan, zodat hoofd, rug, benen en hielen de muur raken.
de personen buigen zich vanuit die stand zover mogelijk voorover.

waarom kunnen meisjes dat beter dan jongens?

hoe noemen we verschilen tussen de geslachten.

ken er iemand nog zo'n proefjes om andere secundair geslachtskenmerken op te sporen?

groetjes

Veranderd door Royal, 11 oktober 2006 - 12:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 12:55

Ehm...

Gaschromatografie (GC) ??? Chemieforum.nl ??? Verplaatst naar Algemeen dan maar...

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 13:16

lenigheid

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 13:40

ik vermoed: het verschil (bij de juist beschreven oefening) zit in de bekken structuur - wanneer men het skelet vindt, kan men aan het bekken zien of het een man (~jongen) of vrouw (~meisje) was - dus "lenigheid", zoals Jeroen al kort antwoordde

Gegroet,
Martin

PS:
- misschien is je vraag hier niet op de juiste plaats / forum
- tevens spelen jongens meer met computers en niet meer buiten, zoals nog 10-jaar geleden :oops: - kan ook een verklaring zijn

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 16:52

Ik ken nog een proefje, bedoeld voor kinderen, met een stoel. Alleen zit hier ook de clou in het bekken:

Zet een rechte (niet te zware) stoel voor je neer met de rugleuning aan de rechterkant. Er mogen geen armleuningen aan de stoel zitten, dus een keukenstoel zoals men dat wel noemt.
Ga rechtop staan, tenen ter hoogte van het begin van de zitting. Buig zo diep mogelijk voorover maar houd je benen zoveel mogelijk recht. De proef is voor kinderen, dus als het goed is komen je borst en buik op de stoelzitting terecht. Pak nu met je armen de zitting beet (aan voor- en rugleuningzijde en kom overeind, de stoel tegen je borst/buik gedrukt houdend.

Meisjes kunnen met de stoel overeind komen, jongens niet.

Edit: typefoutje.

Nogmaals edit:
met dansen en lopen kun je het ook zien: dit gaat bij vrouwen veel heupwiegender dan bij mannen. Omdat het vrouwenbekken breder is, is het krachtenkoppel dat de spieren op het bekken kunnen uitoefenen, hoger. Volgens mij zit het niet zozeer in lenigheid, maar er is veel minder kracht nodig om het vrouwelijk bekken heen en weer te swingen dan het mannelijk. Hoewel mannen ongetwijfeld sterker zijn, lukt dit toch bij vrouwen beter.

Veranderd door Marjanne, 11 oktober 2006 - 16:58

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 19:09

ja apart he, je hebt ook het 'proefje' met de armen. Vouw je armen langs je hoofd, zodat je elleboog maximaal gebogen is. vrouwen kunnen dan hun hand op hunschouder leggen en mannen niet.
zit hem dus in meer gewrichten dan alleen in de bekken...!!!!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 22:46

Ik kan als man gewoon beide schouders aanraken hoor (dit kan ermee te maken hebben dat ik ook nooit een ruggewasser in bad nodig heb :oops: )

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 06:27

dit kan ermee te maken hebben dat ik ook nooit een ruggewasser in bad nodig heb

Soms wil je dat toch gewoon? :oops: (afhankelijk van wie zich aanbiedt 8-[ )

Bovendien gaat het niet alleen om aanraken, maar echt de palm van de hand plat op je schouder leggen. Aanraken lukt mij ook wel... ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 07:19

juist! doe het dan nog maar eens. En wel (voor de echte slimmeriken) je rechterhand op je rechter schouder he :oops:

xsd

xsd

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 08:51

Het is mij gelukt betekend dit nou dat ik een vrouw ben 8-[
want dan moet ik toch even een afspraak maken met de dokter
voor mijn transformatie ;)

en dan kan ik net als kelly achter de webcam zitten :oops:

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 11:45

Ze verdient er wel aardig mee, meer dan jij hier bij het Chemieforum...

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 13:43

ja apart he, je hebt ook het 'proefje' met de armen. Vouw je armen langs je hoofd, zodat je elleboog maximaal gebogen is. vrouwen kunnen dan hun hand op hunschouder leggen en mannen niet.
zit hem dus in meer gewrichten dan alleen in de bekken...!!!!

Ik denk dat je dit kan trainen. Door bv. zwemmen krijg je soepelere gewrichten en kan je dus leniger worden. Dus ook als man zou je dit moeten kunnen.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 18:41

Idd. Ik zwem ook regelmatig, en ik kan het ook :oops:

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 20:40

bij brainiac (ofzo) hebben ze van die proefjes die een man niet kan doen (zitten ook veel algemene dingen bij die voor zowel man als vrouw gelden)

Ps. volgens die proef ben ik ook een vrouw. :oops: en 'k zwem niet ofzo... ach 't zal wel te maken hebben met emancipatie

chemtoa

chemtoa

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2006 - 10:47

toevallig hebben wij vandeweek op school ook een proefje gedaan met een stoel, je gaat drie stappen vanaf de muur staan, buigt voorover tot met je hoofd tegen de muur. Dan moet je proberen om weer omhoog te komen met een stoel in je handen. Vrouwen kunnen dit wel, mannen niet. Dit heeft te maken met het volgende feit. Bij mannen ligt het zwaartepunt voorbij de tenen en bij vrouwen ligt dat net voor de tenen. Wij hebben met de groep beredeneert dat dit zo is omdat een vrouw haar rug ook zodanig moet kunnen belasten dat je een kind of zelfs een meerling moet kunnen dragen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures