[scheikunde] Flurazepam en Lorazepam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Flurazepam en Lorazepam

Hallo, hallo

Voor mijn studie moet ik een bioanalytische opzet doen om de concentratie flurazepam en lorazepam te bepalen. Ik heb inmiddels het verslag bijna af, alleen het basisprincipe is nog steeds onduidelijk :oops:

Wat ik niet in mijn leerboeken niet kan terug vinden, is wat het precies inhoudt wanneer een stof twee pKa-waarden heeft.

Flurazepam heeft namelijk een pKa van 1,9 en 8,2

Lorazepam heeft een pKa van 1,3 en 11,5 (20 graden celsius)

Ik dacht zelf dat de stoffen dan tussen deze twee pKa`s in neutrale vorm zijn, en boven de pH van 8,2 respectievelijk 11,5 geprotonneerd zijn. Als ik de twee stoffen namelijk als "base" behandel gaat dat prima: ik kan dan goed met LLE en RP-SPE mixed mode extraheren (bijvoorbeeld bij een LLE met NaOH of een RP-SPE met buffer pH 6). Ik ben ervan uitgegaan dat het dan twee basen zijn met een pKa van 8,2 en 11,5.

Kan iemand mij vertellen hoe het nu precies zit met die pKa`s? En heb ik het nu goed gedaan? Of zijn het basen met een pKa van (14 - 1,9) en (14 - 1,3)? En wat betekent die andere pKa dan?

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb gemaakt en ik hoop ook heel erg dat iemand het hier snapt, omdat ik toch al vrij lang op zoek ben....maar er niet uit kom! BvD!

Groetjes Jonneke

p.s. Misschien handig:

Structuurformules Lorazepam en Flurazepam staan op Bezodiazepine-site

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Flurazepam en Lorazepam

Welkom.

Deze stoffen kunnen van de zure situatie tot de basische situatie twee keer als zuur reageren. Dat betekent dat je er als je hard genoeg trekt twee H+ vanaf kunt halen. Als je er base bijdruppelt en de pH als functie van de hoeveelheid in een grafiek zet, zie je daarom twee sprongen.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Flurazepam en Lorazepam

Heel erg bedankt voor je antwoord, maar daardoor snap ik het vrees ik helemaal niet meer (*stupid*)

1)Ik snap niet helemaal dat ik een betere LLE in basische omstandigheden kan uitvoeren dan in zure omstandigheden (de recovery is nl gewoon beter in NaOH) als het een zuur is.

2) Als het een zuur is zou je toch verwachten dat bij een basische LLE het zuur zich voor het grootste gedeelte in de geïoniseerde vorm bevindt, waardoor het moeilijker over wil gaan in de organische fase? Ik vind het zo vreemd dat de stoffen zich nl als base gedragen, ze elueren met SPE ook in de fractie van de basen e.d.

3) Kan de N (boven de halogeengroep van Cl of F) dan niet geprotoneerd worden? *Of is er sterische hindering*?

4)Ik dacht nl altijd dat de pKa namelijk helemaal niets zei over of een stof een zuur of een base was?

Ik hoop dat het niet erg is dat ik nu opeens 4 vragen heb Afbeelding en ik hoop dat ik de volgende keer een stofje krijgt waarvan ik het gedrag wel kan verklaren.... :oops:

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Flurazepam en Lorazepam

Nee, je leest me verkeerd, en je weet het prima!

Aan de pKa kun je inderdaad niet zien of een stof een zuur of een base is. Maar wel bij welke pH er een H+ kan worden opgenomen of afgestaan! En als een stof dus 2 pKa's heeft dan kan dat twee keer.

Voor je analytische vragen kunnen we beter op een expert wachten....

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Flurazepam en Lorazepam

Haha ik ben blij dat ik er toch iets van schijn te snappen, en laat die expert maar komen dan :-) Bedankt iig tot zo ver....

Reageer