water + zout koken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

water + zout koken

Hallo

Als je zuiver water kookt en dan zout toevoegd stopt het water even met koken, om dan op een hogere temperatuur verder te koken. Kan mij hier iemand de verklaring van geven? Ik heb gegoogled, maar geen echte verklaringen gevonden. Bedankt!

Berichten: 2.337

Re: water + zout koken

(het kookpunt van zout water ligt gwn hoger dan dat van gewoon water.

Hoe meer zout je toevoegt hoe hoger het kookpunt.)

Het stopt even met koken omdat eens een stof het kookpunt heeft bereikt de temperatuur niet meer stijgt.Na het toevoegen van zout kan de temperatuur stijgen tot het kookpunt van zout water en dan kookt het gwn verder tot alles verdampt is.

Berichten: 2

Re: water + zout koken

Ik zocht eigenlijk een reden waarom zoutwater kookt op een hogere temperatuur, maar wss is het idd gewoon logisch omdat je vaste stof toevoegd. Merci voor de reactie, topic mag toe voor mijn part.

Berichten: 2.337

Re: water + zout koken

ja natrium en chloor hebben ook een hoger kookpunt dan water hè.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: water + zout koken

ja natrium en chloor hebben ook een hoger kookpunt dan water hè.
Dus? Hoe werkt destilleren in jouw ogen dan? Het werkt in feite zo: natrium en chloor trekken allebei een jasje van water aan zodat dit lastiger verdampt :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: water + zout koken

ja natrium en chloor hebben ook een hoger kookpunt dan water hè.
En je punt?

Waterstofgas en zuurstofgas hebben een veel lager kookpunt dan water...

Edit: FsWd was me voor :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: water + zout koken

Er is nog een kijk op kookpuntsverhoging: er is minder los water in een zoutoplossing. Alleen dat losse water kan verdampen. Daardoor is bij dezelfde temperatuur de dampspanning lager, en bij dezelfde dampspanning (bijvoorbeeld 1 bar) de temperatuur hoger.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: water + zout koken

Je zocht nog een tweede reden. Die kun je wel uitvogelen als je je realiseert dat wanneer je aan kokend water een beetje meer water toevoegt het ook even stopt met koken.

Reageer