anhydrous ether

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

anhydrous ether

Ik ben bezig met m'n eindwerk en in een Engelstalige receptuur dat ik eens wil uittesten, staat er dat er "anhydrous ether" werd gebruikt. Weet er iemand welk ether er daarmee bedoeld wordt?

Berichten: 857

Re: anhydrous ether

anhydrous = watervrij

dus watervrije ether

Berichten: 3.145

Re: anhydrous ether

Met kortweg "ether" wordt vrijwel altijd de diethylether bedoeld, dus CH3CH2OCH2CH3. Deze moet in jouw geval helemaal watervrij zijn. Dat krijg je voor elkaar door de ether een tijdje te houden over een stukje vers afgesneden natrium metaal. Spoortjes water in de ether reageren dan met het metaal en het wordt dan helemaal droog.

Berichten: 173

Re: anhydrous ether

Mwa molsieven of magnesiumsulfaat werkt ook gewoon hoor. (ik zou gaan voor magnesiumsulfaat.)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: anhydrous ether

Mwa molsieven of magnesiumsulfaat werkt ook gewoon hoor. (ik zou gaan voor magnesiumsulfaat.)
Ether gedroogd op molsieves of magnesiumsulfaat is nog steeds vele malen natter dan ether gedroogd op natrium.

Wanneer ze de term 'anhydrous' gebruiken dan moet het echt droog zijn.

Berichten: 23

Re: anhydrous ether

om ether te drogen met natrium is het beter eerst voor te drogen molsieve of magnesiumsulfaat en dan pas met stukjes natrium of natriumlint.

Als je gelijk met natrium begint terwijl de ether veel water bevat kan de heleboel in de fik gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: anhydrous ether

helium schreef: om ether te drogen met natrium is het beter eerst voor te drogen molsieve of magnesiumsulfaat en dan pas met stukjes natrium of natriumlint.

Als je gelijk met natrium begint terwijl de ether veel water bevat kan de heleboel in de fik gaan.
Wanneer je met natrium organische oplosmiddelen gaat drogen is het werken onder een inerte atmosfeer (N2 of Ar) sowieso een vereiste. Dit verminderd het brandgevaar enorm. Hiernaast trekt anhydrous ether sneller water uit de lucht aan dan dat je het kunt drogen met natrium.

Berichten: 173

Re: anhydrous ether

Hhhhm anders zou je nog vloeibare stikstof kunnen gebruiken i.c.m. een GOEDE vacuum pomp. Ik weet niet wat voor reactie het precies is?

Berichten: 181

Re: anhydrous ether

Destillatie ...

[!] PAS OP [!] : je ether wordt zo niet alleen gedroogd, want het water blijft achter - maar je verliest zo ook de toegevoegde stabillisator - je kunt een ether dan niet lang bewaren, vanwege peroxide-vorming (vermijd: (zon-)licht) ...

Gegroet,

Martin

Berichten: 173

Re: anhydrous ether

ik heb ook iets gehoord over destillatie waarbij ook nog extra gebruik werdt gemaakt van calcium hydride, maar hoe dit precies zat weer ik niet. Btw ik denk niet dat destillatie dat kleine beetje water verwijdert.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: anhydrous ether

Calciumhydride en natrium doen hetzelfde. Ze binden aan het water onder de vorming van een hydroxide en waterstofgas. Calciumhydroxide blijft lekker in het residu achter en watervrij oplosmiddel komt als destillaat over in een kolf met een laag molsieves.

Reageer