Fischer Projectie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Fischer Projectie

Hallo,

Een van mijn onderwerpen op school is het tekenen van een Fischer projectie, nu heb ik echt een gebrek aan ruimtelijk inzicht, en ik snap er werkelijk waar geen bal van.

Dus ik was even aan het zoeken op internet en ik vond dit op Wikipedia:
In chemistry (particularly organic chemistry and biochemistry), a Fischer projection is a two-dimensional representation of a three-dimensional organic molecule by projection. All bonds are depicted as horizontal or vertical lines. The carbon chain is depicted vertically, with carbon atoms represented by the center of crossing lines. The orientation of the carbon chain is so that the C1 carbon is at the top.
Wat bedoelen ze nou met een C1 Carbon?

Nou hebben ze AfbeeldingDIT plaatje hier staan. Ziet er logisch uit, dus ik denk nou, even uitproberen bij een opdracht in mijn boek. Komt er S uit inplaats van R :oops: . Heeft iemand hier misschien een paar gouden tips ?

Alvast bedankt,

Jurian

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Fischer Projectie

De C1 carbon is de eerste koolstof uit een suikermolecuul, waar de d- en l- varianten met Fischer projecties worden gedaan. R- en S- met een Fischer projectie heb ik nog niet eerder gehoord.

Berichten: 5

Re: Fischer Projectie

R en S enantiomeren ? Gaat over prioriteiten van de groepen aan een chiraal koolstof atoom... R is prioriteiten in de richting met de klok mee en S andersom. Weet je vast wel maar gek dat je er nooit eerder over heb gehoord :oops: Ik krijg dat er ingestampt op school.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fischer Projectie

Je bent 1 regeltje vergeten te lezen. Aangenomen dat D de laatste prioriteit heeft EN een waterstof is, moet de projectie omgedraaid worden wanneer deze D naar voren steekt. R wordt dan S :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Fischer Projectie

R- en S- werd bij ons niet met een Fischer projectie gedaan. De Fischer projectie werd alleen voor suikers gebruikt. Bij een R-/S- bepaling kijk je langs de binding naar het lichtste atoom en kijkt dan of zwaar naar licht de andere drie rechtsom of linksom zijn. Daarop zijn geen rare uitzonderingen....

Berichten: 181

Re: Fischer Projectie

Hallo,

De "Fischer-Projectie" wordt meestal bij koolhydraten (suikers, dan in geopende / lineaire-vorm) of amino-zuren gebruikt, maar kan ook voor andere 'lineaire' verbindingen gebruikt worden. -En- C1 is simpelweg het eerste koolstof-atoom, wat bij het doornummeren op positie 1 is (meestal de hoogst-geoxideerde C-atoom); deze wordt dus bovenaan getekend en alle verder C-atomen er rechtonder / op een rechte lijn. Wanneer alle vier groepen (atomen) aan C1 verschillend zijn, dan kun je zekers hier nog een R- of S-indicatie aan toevoegen.

Gegroet,

Martin

Berichten: 5

Re: Fischer Projectie

Harstikke bedankt allemaal, ben er uit gekomen!!

Reageer