[scheikunde] rechtlijnige interpolatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] rechtlijnige interpolatie

Wat is een rechtlijnige interpolatie juist? En hoe kan ik dat toepassen op een grafiek?

Berichten: 238

Re: [scheikunde] rechtlijnige interpolatie

ik denk een interpolatie op een lineaire lijn. Interpolatie is een berekening maken van een punt op de lijn binnen de ijkpunten.

(Een niet lineaire lijn is een kromme, als een kwadratisch functie)

je hebt er dacht ik de ABC formule voor.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] rechtlijnige interpolatie

eigenlijk begrijp ik je uitleg niet zo goed, ik probeer eigenlijk een curve op te stellen door rechtlijnige interpolatie tussen de meetpunten. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] rechtlijnige interpolatie

De abc-formule is de formule om de nulpunten van een parabool te vinden :oops:

Lineaire interpolatie is een "gewogen gemiddelde" van de twee omliggende punten.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] rechtlijnige interpolatie

jeetje wat gebruiken jullie ingewikkelde termen..

Je hebt een stel meetpunten die zich lineair met elkaar verhouden. Door deze punten trek je de best passende rechte lijn.

Nu meet je je monster en je zal een bepaalde y-waarde krijgen. Nu kijk je welke x-waarde bij deze y-waarde hoort. Dat is interpolatie..

(dit bedoel je toch?)

Re: [scheikunde] rechtlijnige interpolatie

Wat is een rechtlijnige interpolatie juist?

ik probeer eigenlijk een curve op te stellen door rechtlijnige interpolatie tussen de meetpunten


Als ik je goed begrijp moet je een rechte lijn trekken van punt 1 naar punt 2 naar punt 3 enz. Vervolgens moet je meetwaarde tussen 2 punten evenredig berekenen.

Deze berekeningswijze wordt gebruik op een rij punten waarbij geen eenvoudige wiskundige funktie voorhanden is om de lijn te benaderen.

Berichten: 238

Re: [scheikunde] rechtlijnige interpolatie

ja wat gerard zegt bedoelde ik

die abc formule kon ik me nog van een tijd geleden herinneren, maar ik zat blijkbaar niet op het goede spoor

je curve voldoet aan y = ax + b

waarbij a je richtingscoëfficient is en b je snijpunt met y as

je hebt drie punten, die, zoals jeffrey al zei, voldoen aan een x en een y (bijvoorbeeld een oppervlak en een concentratie)

je kunt een lijn trekken, waarbij vervolgens alle mogelijke punten op die lijn te bepalen zijn

Reageer