Springen naar inhoud

Verband warmte capaciteit?

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2006 - 22:25

Gegeven is volgende vergelijking:
Geplaatste afbeelding

men wil nagaan wat het verband is tussen warmte capaciteit bij een constante druk en een cosntant volume uiteindelijk krijgt men bovenstaande en zegt men mij dat omwile van het feit dat rechter lid positief is het linker dat logisscher wijs ook moet zijn.

Nu is mijn vraag waarom is dat rechter lid positief?

Groeten Dank bij voorbaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2006 - 16:50

In welke context is dit gegeven? Alleen voor ideale gassen? Helemaal algemeen kan ik het niet volgen!

Het rechter lid is een product. Een product is positief als beide termen positief zijn of beide termen negatief. De druk is in elk geval positief. De afgeleide van de energie naar het volume bij vaste temperatuur is een isotherme expansie/compressie. Bij een ideaal gas leid expansie tot afkoeling, maar ik ben niet wakker genoeg om dit met p te kunnen vergelijken....

De afgeleide van het volume naar de temperatuur bij vaste druk is de "uitzettingscoefficiŽnt", deze is voor de meeste materialen positief, maar niet altijd (bijvoorbeeld water beneden 4C). Bij een ideaal gas is dit duidelijk positief.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2006 - 17:39

Ik dacht dat het een algemeen resultaat was dat ik alleen niet verstond. Daarom dat ik zo somber geweest ben met bij behoorend documentatie materiaal.

Dus volledig hebben we:
Geplaatste afbeelding

Kan mij iemand dit nu verduidelijken? ik begrijp de voorwaarde tot positief zijn namelijk +x+ of -x- de druk is idd positief maar de verandering van het volume kan (bij afname) ook negatief zijn.
Iemand een idee? Groeten Dank bij voorbaat.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2006 - 18:46

Gaat dit hoofdstuk over gassen, of over alle materie?

Ze splitsen de zaak in het boek op de andere manier op, en maken er twee producten van. De som van die twee producten is positief als beide termen positief zijn.

De eerste term is de arbeid die door het systeem wordt verricht als het wordt verwarmd bij constante druk. Als we uitgaan van expansie (bij alle gassen, en de meeste andere stoffen) dan is die positief.

De tweede term is de energie die nodig is om de moleculen (die elkaar aantrekken) uit elkaar te trekken bij verwarming. Die is positief als de moleculen elkaar inderdaad aantrekken, maar dat hoeft onder zeer grote drukken niet zo te zijn.

Kortom: er moet al eerder in het hoofdstuk een aanname staan.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2006 - 10:10

Ik zou het eigenlijk ook niet weten men probeert gewoon het verband te geven. Tja mss dat het meestal zo is maar niet altijd.

Volgende schets heb ik wel nog, daar ook zouw ook het verband moeten opstaan:
Geplaatste afbeelding

Groeten.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 oktober 2006 - 21:07

Sorry, mijn thermo is roestig op dit punt! Ik heb er dus even Atkins Physical Chemistry op nageslagen. Die hebben een soortgelijke afleiding, maar gaan nog een stukje verder. Ze komen uit op (voor elk thermodynamisch systeem):

Cp -CV = (α2/κ)TV

Hierin is α de volume-uitzettingscoŽfficient, en κ de samendrukbaarheid. Hierin zijn alle termen positief! Atkins gaat in dit hoofdstuk niet zo ver om die conclusie te trekken.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2006 - 21:14

Mss hanteren we wij hetzelfde boek ik zit namelijk in Physical chimistry van Silbey Alberty en Bawendi.

Groeten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures