Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 61

Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

hallo,

weet iemand wat de kookpuntsverhoging en de vriespuntsverlaging is, als men een polymeer (met vb: MM= 20000) oplost in cyclohexaan met concentratie van 1g/L ??

alvast mijn oprechte dank!!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: Kijk de volgende keer dat je een vraag plaatst wel even naar de omschrijving van het forum. Het discussieforum is voor een vraag niet bedoeld!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Re: Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

Example

A solution of 2.95 g of sulfur in 100 g cyclohexane had a freezing point of 4.18°C, pure cyclohexane has a fp of 6.50°C. What is the molecular formula of sulfur?

bron: (met antwoord) http://www.chem.queensu.ca/people/faculty/...ative/index.htm

Berichten: 6

Re: Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

Hallo, weet iemand of vriespunt'verhogingen' en kookpunts'verlagingen' mogelijk zijn? En onder welke omstandigheden kan dat dan?

Berichten: 114

Re: Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

Misschien was het handiger geweest een nieuw topic over dit onderwerp te beginnen...

Iig een linkje (mbv google) hier

Dit is uitgelegd voor water, maar ik neem aan dat het ook geldt voor andere vloeistoffen (ik denk dankzij pV=nRT, maar daar ben ik niet helemaal zeker van)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

Heel algemeen, net als de vraag: je hebt het over de temperatuur waarbij twee fasen met elkaar in thermodynamisch evenwicht zijn. Dat betekent dat ze bij die temperatuur dezelfde vrije energie hebben.

Kijken we bij water, dan is (bij 1 bar) beneden 100C de vloeistof stabieler, en boven 100C de damp.

Als je die evenwichtstemperatuur wilt verschuiven, dan moet je het thermodynamisch evenwicht verleggen. Dat betekent dus dat je één van de twee ten opzichte van de ander stabieler of onstabieler moet maken.

Het oplossen van een willekeurige stof in water maakt de vloeistof thermodynamisch stabieler, en verlaagt dus het smeltpunt en verhoogt het kookpunt.

Je moet dus iets anders verzinnen dan iets op te lossen in de vloeistof om te bereiken wat jij wilt.

Berichten: 6

Re: Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

hey

dus kookpuntsverlagingen en vriespuntsverhogingen kunnen? maar wat kan er dan gedaan worden in plaats van stoffen op te lossen in water voor een kookpuntsverhoging en vriespuntsverlaging te bekomen, om een verlaging te krijgen van de kooktemperatuur? Moeten en vaste stoffen in water gevoegd worden die niet kunnen oplossen?Ik kom er niet aan uit...

Re: Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

Zou drukverhoging of verlaging er toe doen?

Berichten: 6

Re: Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

Hey!

Is er niemand die mij kan helpen?!t Is eigenlijk een examenvraag en ik heb binnenkort examen dus.... help!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

Zou drukverhoging of verlaging er toe doen?

pV=nRT

Berichten: 5

Re: Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

sibel schreef: hey

dus kookpuntsverlagingen en vriespuntsverhogingen kunnen? maar wat kan er dan gedaan worden in plaats van stoffen op te lossen in water voor een kookpuntsverhoging en vriespuntsverlaging te bekomen, om een verlaging te krijgen van de kooktemperatuur? Moeten en vaste stoffen in water gevoegd worden die niet kunnen oplossen?Ik kom er niet aan uit...
voor kookpunt verlaging/vriespuntverhoging moet je de druk veranderen, anders is dit niet mogelijk 8-[

Isobare(P=constant) kookpuntsverhoging is echter wel mogelijk:

ΔTkookbΣi mi

ΔT is de verandering van de kooktemperatuur

θb= ebullioscopische constante dit is een constante stofeigenschap van het solvent voor water is dit 0.512 °C

Σi mi= een somering van de molaliteiten van de opgeloste stoffen (mi= aantal mol van de opgeloste stof per 1000g solvent

vb: een 1 molaal oplossing (dus 1 mol per 1000g water) van bv sucrose kookt bij 1 atm bij 100.51°C ipv bij 100°C, een 1 molaaloplossing van NaCl kookt bij 101.02°C( door dat NaCl-->Na+aq+Cl-aq)

iets gelijkaardig is geldig voor vriespuntverhoging:

ΔTvries=-θfΣi mi

θf= cryoscopische constante en is ook een eigenschap van het solvent

edit: ik betwijfel dat je dit moet kennen in het middelbaar onderwijs :oops:

Berichten: 2

Re: Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

je zal een azeotroop moeten maken

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vriespuntsverlaging + kookpuntsverhoging

Ik heb zo het idee dat de oplossing na 3 jaar wel verdampt is.

Reageer