proeven met salpeterzuur

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.337

proeven met salpeterzuur

Weet iemand soms enkele intressante proeven met salpeterzuur die ik kan doen?

HNO3 + Cu heb ik al gedaan.

alvast bedankt.

(liefst niet al te gevaarlijke :oops: ) 8-[

Berichten: 3.145

Re: proeven met salpeterzuur

Nitreren van watten is een leuke om te doen. Eenvoudig en niet al te gevaarlijk, wel oppassen voor de zeer corrosieve mix van zwavelzuur en salpeterzuur.

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...tton/index.html

Berichten: 2.337

Re: proeven met salpeterzuur

tof

maar ik ga eerst moeten wachten tot ik zo sterk geconcentreerd zwavel en salpeterzuur heb.

Berichten: 2.337

Re: proeven met salpeterzuur

Nog iemand een idee?

wat gebeurt er eig als ik chloor toevoeg aan salpeterzuur?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Je bent gedeeltelijk op de goede weg: eerst de gevaren uitzoeken voor je gaat experimenteren. Chemie op zich is gevaarlijk, en je spreekt hier over gevaarlijke stoffen. Er zit een dun lijntje tussen kunnen opscheppen op school over je experimenten, en er zwaar gehandicapt door raken. Speel niet met je leven!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: proeven met salpeterzuur

He, he! We houden het wel gezond he!

Je bedoelt waarschijnlijk chloorbleek. Als je dat bij zuur gooit (en daar heb je helemaal niet zulk sterk zuur voor nodig), komt er chloorgas vrij. En chloorgas is erg gevaarlijk: een paar keer diep inademen en je komt in het ziekenhuis terecht waar ze tot je dood een paar uur later niet veel meer voor je kunnen doen.

Berichten: 3.145

Re: proeven met salpeterzuur

Chemaniac, wat is de concentratie van jouw salpeterzuur? Blijkbaar kon je er koper in oplossen, dus het moet toch wel redelijk geconcentreerd zijn.

Als jij interessante experimenten wilt, dan is het ook handig voor ons om te weten in welke richting jij zit te denken. Zomaar wat bij elkaar gooien is niet zo handig.

Je kunt natuurlijk met salpeterzuur allerlei nitraten maken. Bijvoorbeeld bariumcarbonaat (van de keramieker) en salpeterzuur geeft bariumnitraat, waar je ook weer allerlei interessante experimenten mee kunt doen. Ook hier geldt: barium-zouten zijn giftig. Zo kun je meer nitraten maken. Strontiumnitraat is ook erg interessant. Door een dubbeltje op te lossen kun je nikkel (II) zouten maken, ook leuk om mee te experimenteren.

Zolang er op reageerbuis schaal wordt gewerkt, dan kan er eigenlijk niet veel mis gaan. Als je 2 ml chloorbleek mengt met 1 ml zuur, dan kan dat best irritant worden, maar niet gevaarlijk. Daarom wil ik ook ten zeerste aanraden om alle experimenten op reageerbuisschaal te doen. Dat is goedkoper en veiliger.

----------------------------------------

Tenslotte zou ik met klem willen aanraden om vooral toch ook eerst wat theoretische kennis op te bouwen. Als je dat hebt, dan kun je zelf ook leuke experimenten bedenken, het wordt veiliger voor jou, omdat je weet wat je doet, en het wordt ook nog leuker, omdat je de resultaten begrijpt. Dus, doe dat eerst eens en denk dan na over de suggesties die ik heb gegegeven.

Berichten: 2.337

Re: proeven met salpeterzuur

He, he! We houden het wel gezond he!
Ja, dat doe ik 8-[ Daarom dat ik ook eerst informeer bij jullie. ;)
Chemaniac, wat is de concentratie van jouw salpeterzuur? Blijkbaar kon je er koper in oplossen, dus het moet toch wel redelijk geconcentreerd zijn.
Ik had het zelf gemaakt, daarom dat ik het testte als controle met koper maar de koper reageerde niet, dan heb ik maar wat geprobeerd met aluminium(stom ik weet het :oops: ), de aluminium reageerde met het salpeterzuur en oxideerde.

Tijdens die reactie werd mijn oplossing blauw wat wees op kopernitraat.

(De aluminium ionen hangen nu aan het glas geplakt :P )

Mijn salpeterzuur is dus heel zwak geconcentreerd.
Tenslotte zou ik met klem willen aanraden om vooral toch ook eerst wat theoretische kennis op te bouwen. Als je dat hebt, dan kun je zelf ook leuke experimenten bedenken, het wordt veiliger voor jou, omdat je weet wat je doet, en het wordt ook nog leuker, omdat je de resultaten begrijpt. Dus, doe dat eerst eens en denk dan na over de suggesties die ik heb gegegeven.
Ja doe ik maar op school gaat het zo traag. :P

Ik heb al wat kennis opgedaan door wikipedia af te zoeken, en ga binnekort eens naar de bibliotheek gaan mss vind ik daar een goed boek.

alvast bedankt voor de waarschuwingen. ;)

Berichten: 915

Re: proeven met salpeterzuur

chemaniac schreef: Tijdens die reactie werd mijn oplossing blauw wat wees op kopernitraat.

(De aluminium ionen hangen nu aan het glas geplakt :oops: )

Mijn salpeterzuur is dus heel zwak geconcentreerd.
De blauwe kleur wijst niet rechtstreeks op kopernitraat. Kopersulfaat is ook blauw, koper(II)chloride ook...

Kwestie van de puntjes op de i te zetten: wat toon je werkelijk aan met de blauwe kleur?

Nog: aluminium-ionen? ionen zijn toch in oplossing en zullen bijgevolg niet aan de rand kleven, wat je waarschijnlijk ziet, zijn de resten Al, ofwel een aanslag van een nieuwe stof. (Vanwaar de conclusie dat jouw HNO3 niet geconcentreerd is?)

Berichten: 2.337

Re: proeven met salpeterzuur

De blauwe kleur wijst niet rechtstreeks op kopernitraat. Kopersulfaat is ook blauw, koper(II)chloride ook...

Kwestie van de puntjes op de i te zetten: wat toon je werkelijk aan met de blauwe kleur?
Als je werkt met salpeterzuur ga je geen sulfaat of chloride bekomen hè?

maar je hebt gelijk als het gaat om het belang van de kleur. Ik bedoelde dat het geen aluminiumnitraat kon zijn.
De blauwe kleur wijst niet rechtstreeks op kopernitraat. Kopersulfaat is ook blauw, koper(II)chloride ook...

Kwestie van de puntjes op de i te zetten: wat toon je werkelijk aan met de blauwe kleur?
Ah ok, terug iets bijgeleerd dank u :oops:
Vanwaar de conclusie dat jouw HNO3 niet geconcentreerd is?
Omdat ik het gemaakt heb met 10 - 35 % geconcentreerde ammoniak.(ontvettingsammoniak)

Berichten: 3.145

Re: proeven met salpeterzuur

Jij hebt salpeterzuur gemaakt uit ammoniak :oops: ??? Laat me maar eens weten hoe je dat hebt gedaan, daar ben ik echt heel benieuwd naar. Het lijkt me niet de meest voor de hand liggende manier voor de thuis-chemicus, tenzij hij/zij beschikt over een zeer uitgebreid lab met veel apparatuur.

Berichten: 2.337

Re: proeven met salpeterzuur

Jij hebt salpeterzuur gemaakt uit ammoniak  ???
ok, het was dus blijkbaar geen salpeterzuur. :oops: (ik heb hier op het forum gelezen dat je ammoniak kon laten oxideren met zuurstofwater tot HNO3)

maar hoe verkeeg ik dan die blauwe stof? reageert koper me ammoniak?nee toch?

ik heb dus zuurstofwater, ammoniak, koper en aluminium bijelkaar gekapt.

Het aluminium reageerde (ik denk oxideren) en ik verkreeg een blauwe oplossing.

wat is er nu gebeurt?

Berichten: 1.153

Re: proeven met salpeterzuur

Even ter verduidelijking:

Je hebt dus in 1 bakje hetvolgende gedaan:

H2O2 en NH3 en Cu en Al

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: proeven met salpeterzuur

Cu(NH3)4SO4 is ook blauw, ik weet niet wat het tegenion zal worden als ammoniak hier met koper coördineert.

Berichten: 2.337

Re: proeven met salpeterzuur

vanwaar komt die zwavel dan? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: proeven met salpeterzuur

vanwaar komt die zwavel dan? :oops:
Daarom zet ik ook erachteraan: ik weet niet wat het tegenion zal worden als ammoniak hier met koper coördineert. Zilver doet namelijk hetzelfde grapje met ammoniak: ook weer door complexvorming. In feite heb je dus een heel leuke reactie voor elkaar gekregen.

Nu moet je eens proberen of je het effect kunt reproduceren onder gecontroleerde omstandigheden. Als je op die manier werkt ben je eigenlijk semi-professioneel bezig Afbeelding

Reageer