zout uit een zout/zand mengsel halen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 52

zout uit een zout/zand mengsel halen

Hallo,

Hoe krijg je zout uit een zou/zand mengsel???

Ik doe de laboratoriumopleiding maar je mag niet eerst gaan filteren en dan het fetraat gaan indampen.

Mijn tutor zegt dat er ook nog een andere manier is, en die is ook nog beter.

Weten jullie misschien welke?

Groeten,

Martin Nuij

Berichten: 181

Re: zout uit een zout/zand mengsel halen

Beste Martin,

Zoals je reeds voorstelde, weet ik ook niet hoe je het zout (de zouten) van zand (silcaat-verbindingen; ~eigenlijk ook zouten) anders zou kunnen scheiden.

Vaste stoffen schieden: :oops: - met een zeef: scheiden op korrelgrootte? - zeer lang centrifugeren: schieden op verschil in dichtheid?

Misschien wil je "tutor" dat je het zout-zand-mengsel in water roert, vervolgens laat je het einige tijd staan, zodat je de supernantant (het water) kunt afdekanteren en dus zo scheidt van het sediment. Maar de techniek is hetzelfde (extractie met water). Dient een "tutor" je zoiets niet uitteleggen?

Gegroet,

Oscar Martin

Berichten: 274

Re: zout uit een zout/zand mengsel halen

Deze proef moest ik begeleiden met de 1e jaars, er waren daar een heel aantal die er ook niet uitkwamen. Een aantal wel.

Zout lost op in water, hierbij neem ik aan dat er NaCl wordt gebruikt. Zand lost niet op in water.

Als je dit weet, en dit weet vrijwel iedereen kan je een heel eind komen.

Wat moet je precies weten dan, alleen de scheiding of moet je ook nog een percentage zand/zout in het mengsel weten?

Berichten: 102

Re: zout uit een zout/zand mengsel halen

Herr-Vahl schreef: Zout lost op in water, hierbij neem ik aan dat er NaCl wordt gebruikt. Zand lost niet op in water.
Hoeft natuurlijk niet, het kan natuurlijk ook een ander zout zijn.

Voor de rest ben ik het wel eens met cipherIX, dat lijkt mij ook de enige manier om het zout eruit te halen

Berichten: 1.379

Re: zout uit een zout/zand mengsel halen

Ik lees het probleem van Martinmack anders:

Hoe verwijder ik zout uit zand?

Dit is namelijk het grote probleem bij de zandwinning uit zee. Want in zand voor de wegenbouw en bijvoorbeeld in het beton mag nu eenmaal geen zout meer zitten. Daarom zijn er in het binnenland allerlei plaatsen waar zand wordt opgezogen uit rivieren en meren. Met natuurlijk de onvermijdelijke schade aan het landschap.

Er is behoefte aan zeezand voor de bouw dat op een betaalbare manier onzilt kan worden. Want er dreigt een einde te komen aan de zandwinning in onze natuurgebieden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer