[scheikunde] Organische verbindingsklassen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Organische verbindingsklassen

Hallo iedereen,

Ik ben hier namelijk nieuw,maar had dus meteen een vraag over chemie ><.

Ik heb even gezocht naar een onderwerp in verband met dat van het mijne,maar vond dit na enige tijd niet.

Toch wil ik nog eerst zeker weten of de vraag niet al eerder is gesteld .Dus vraag ik aan jullie die misschien al iets tegengekomen zijn van :Organische verbindingsklassen.

Indien dit het geval is ,gelieve het mij te waarschuwen en misschien een link achterlaten van die post?

Het gaat over de brandbaarheid,oplosbaarheid en Ph-waarde van alkanen,alcoholen en carbonzuren.

Zie je iets? laat het mij weten :oops:

Bij voorbaat dank.

Steven

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Organische verbindingsklassen

Deze vraag is werkelijk veel te algemeen voor een forum. Als je een bepaalde vraag hebt, stel die dan gerust.

Berichten: 181

Re: [scheikunde] Organische verbindingsklassen

Hallo Steven,

Er zijn vele organische verbindingsklassen, zoals: alkanen, alkenen, alkynen, carbonylen, carbonzuren, esters, amides, etc. - etc. - Je vraagt dus naar enkele specifieke: alkanen ( CnH2n+2 ), alcoholen ( R-OH ) en carbonzuren ( R-COOH ) - En hier wil je dan weer enkele fysische gegevens van hebben: brandbaar, oplosbaarheid en pH-waarden ???

Dan stel ik voor een tabellenboek te zoeken, of - voor specifieke gegevens van een bepaalde verbinding naar de MSDS (material safety and data sheet).

Gegroet,

OM

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Organische verbindingsklassen

Hey, bedankt voor de reply.

Ik denk dat ik er bijna uit ben, Het onderzoek gaat tussen alkanen,alcoholen en carbonzuren .

waaronder bij de Alkanen:Benzine,White spirit,gasolie,petroleumether,n-pentaan,heptaan en methaan

Alcoholen:Butanol hexanol methanol ethanol en n-pentanol

Carbonzuren : azijnzuur , mierenzuur , oliezuur

Nu ben ik bezig met de formules hiervoor te zoeken.

Als ik die gevonden heb moet een verband leggen tussen de brandbaarheid,oplosbaarheid,ph-waarde van de groepen onderling

Daarna moet ik de groepen samennemen en kijken welke er gelijkenissen zijn, en verschillen tussen de formules.

De formules van de Alcoholen heb ik al, maar die andere 2 worden wel wat moeilijker, de proeven heb ik ook al gedaan.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Organische verbindingsklassen

De carbonzuren hebben een lage pH.

Bij stijgende koolstofketen lengte daalt de pH.

De alkanen en de alcoholen zijn brandbaar.

Alkanen zijn apolair dus niet oplosbaar in water.

De alcoholen zijn polair dus oplosbaar in water.

Hexanol is wel slecht oplosbaar in water, n-pentanol iets beter.

De lagere carbonzuren zijn oplosbaar in water dit komt doordat het hydrofiele karakter van de -COOH-groep overheerst op het apolaire karakter van de koolstofketen.

Oliezuur is het enige carbonzuur uit de opgegeven reeks die brandbaar is.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Organische verbindingsklassen

Dankje voor de info, nu kom ik tot het deel van de formules die ik gevonden heb, zouden jullie kunnen zeggen of die juist zijn?

-Alcoholen :Butanol: C4H9OH

Hexanol: C6H13OH

Methanol: CH3OH

Ethanol: C2H5OH

n-pentanol: C5H11OH

-Carbonzuren: Azijnzuur: CH3CO2H

Mierenzuur: HCO2H

- Oliezuur: C18H34O2

Alvast bedankt

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Organische verbindingsklassen

Met mij terug, Ik heb even nagedacht over het verband tussen alkanen,alcoholen en carbonzuren en met een voorbeeld proberen te illustreren.

De gelijkenissen tussen stoffen uit de 3 groepen:

Methaan,methanol en mierenzuur.

-Bij Methaan=>methanol komt er een zuurstof atoom bij en word een H atoom gebonden zodat er : CH3OH gevormd word.

-Mierenzuur zit in de carbonylgroep d.w.z een koolstofatoom dat met een dubbele binding aan een zuurstofatoom gebonden is.

Reageer