Exiccator

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

Exiccator

de goededag allen

in het labo gebruiken we steeds een excicator om uitgegloeide kroesjes te laten afkoelen, nu weet ik zelf niet wat de bedoeling is van die excicator, wel merk ik dat er een blauwe stof op de bodem ligt, is deze vochtonttrekkend of zo; daarmede dat het voorwerp dan sneller afkoelt?

groeten

kristof

Berichten: 2.399

Re: Exiccator

De blauwe stof op de bodem is silicagel en dit is inderdaad een vocht absorberende stof. Ik denk niet dat het in de excicator gezet wordt om sneller af te koelen maar om er voor te zorgen dat het niet opnieuw nat wordt.

Berichten: 181

Re: Exiccator

Zoals Napoleon reeds vertelt:- de excicator wordt om als "droger" gebruikt. Op de bodem bevindt zich een stof, die vochtigheid (uit de lucht) absorbeert; daar boven de voorwerpen, eventueel verbindingen, die men droog wil opbewaren.

Meestal zit erop de deksel nog een 'kraantje', zodat men er zelfs een vacuüm kan creëren (d.m.v. pomp) - vandaar dat het glas ook relatief dik is :oops:

Gegroet,

O.M.

PS: [!] de droogmiddel kunnen gevaarlijk zijn (C, corrosief), dus vermijd huid-contact;- en ze regelmatig uitwisselen, want ge-/verbruikt droogmiddel helpt ook niets meer ...

Berichten: 37

Re: Exiccator

bedankt voor de raad!

Berichten: 8

Re: Exiccator

een exicator is een glazen vat waarin onderaan een blauwe stof zit, deze stof is hygroscopisch (wateraantrekkend). Hierboven bevindt zich een geperforeerde porseleinen bodem waarop stoffen en voorwerpen geplaatst kunnen worden .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Exiccator

Even een puntje veiligheid: De blauwe stof (silica) wordt bij ons op het lab behandeld als potentieel kankerverwekkend. Als je deze stof weggooit, kan er een stofwolkje ontstaan. Advies: [!] adem dit niet in [!]
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: Exiccator

De blauwe stof (silica) wordt bij ons op het lab behandeld als potentieel kankerverwekkend


Waar komt dit nu weer vandaan?

http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/SI/silica_gel.html

Je zou misschien kunnen denken aan cobalt (II) chloride waarin gewaarschuwd wordt voor de mogelijk cacinogene effecten.

http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/CO/cobalt_II_chloride.html

Een snelle scan naar publicaties levert geen direct resultaat op.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Exiccator

Uit deze link: http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/SI/silica_gel.html
However, chronic exposure to the dust may be harmful and may cause an allergic respiratory reaction.)
Er is uiteraard in dit voorbeeld geen sprake van chronische blootstelling, maar goed. In ieder geval is onze blauwe silicagel nu vervangen door een oranje variant.

Wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Silica_gel ):
Alone, silica gel is non-toxic, non-inflammable and chemically unreactive. However, some of the beads may be doped with a moisture indicator, such as cobalt (II) chloride, which is carcinogenic. Cobalt (II) chloride is deep blue when dry (anhydrous) and pink when moist (hydrated).
Ik denk dat hierboven de reden staat waarom het bij ons niet meer gebruikt wordt, maar ik kan het eventueel nog navragen op het werk, indien je daar belangstelling in hebt :oops:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: Exiccator

Nee je hoeft het niet na te vragen, waar het mij om gaat is dat de veiligheidsnormen zijn gebaseerd op industrieel gebruik en langdurige blootstelling en dus niet een op een naar het lab vertaald kunnen worden.

Ik heb al in een andere post er op gewezen dat voor MAC waarden hetzelfde geldt en je op het lab veel meer moet kijken naar acute vergiftigingen.

Dus zoals bijvoorbeeld voor de silica hiervan staat vast dat bij langdurige blootstelling het longproblemen veroorzaakt, maar dat het op het lab geen enkel probleem kan veroorzaken doordat de blootstelling zo laag is.

Als je long problemen krijgt ligt de oorzaak geheid ergens anders zoals bijvoorbeeld op je fiets naast een vrachtwagen staan bij een stoplicht .

Je krijgt dan denk ik in een keer meer carcinogene troep binnen dan je hele leven op het lab door de silicagel.

Het vervangen van de blauwe variant door een oranje is gewoon heel verstandig als je zeker weet dat deze minder schadelijk is en niet omdat van de oranje indicator helemaal niets bekend is.

Berichten: 266

Re: Exiccator

Volgens mij gaat het niet over de silica op zich maar over de fijne partikels die longschade toebrengen bij inademing.

Een HPLC-kolom leegsnuiven is dus ook geen goed idee. Maar eerst oplossen en dan opdrinken zal niet zo'n probleem geven. Kunt ge kleurschrijven op de WC.

Reageer