[scheikunde] luchtvochtigheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] luchtvochtigheid

hallo,

ik heb een paar vraagjes

maar kan hier nergens antw vinden

als het zomer is en erg warm, waarom helpt het dan niet om een raam open te zetten?

en klopt het dat de luchtvochigheid binnenshuis hoger is dan buiten

en welke invloed heeft de temperatuur op de luchtvochtigheid?

alvast bedankt
Yo kerels ik ben Erwin en Ito gaat naar Havo :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] luchtvochtigheid

Wat doet zo'n natuurkundige vraag op een CHEMIEforum? :oops:

Berichten: 25

Re: [scheikunde] luchtvochtigheid

FsWd schreef: Wat doet zo'n natuurkundige vraag op een CHEMIEforum?  :oops:
ja sorry maar weet geen antw op deze vragen, en d8 miss da jullie die hier wel wilde/kunde beantw.

want waar moet k ut anders vragen

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: iets minder MSN-taal aub!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Yo kerels ik ben Erwin en Ito gaat naar Havo :P

Berichten: 30

Re: [scheikunde] luchtvochtigheid

De relatieve luchtvochtigheid (φ) is gedefinieerd als de partieeldruk van water in de lucht gedeeld door de verzadigingsdampdruk.

Wanneer de temperatuur stijgt, zal de verzadigingsdampdruk van water ook stijgen en daalt dus de relatieve vochtigheid.

Er bestaat ook zoiets als absolute luchtvochtigheid, uitgedrukt in g/m3 en die blijft natuurlijk onveranderd als de temperatuur stijgt.

Op de eerste twee delen van je vraag zou k niet direct antwoord kunnen geven, misschien toch eens een ander forum/cursus/boek opzoeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] luchtvochtigheid

als het zomer is en erg warm, waarom helpt het dan niet om een raam open te zetten?
Bij mij thuis kun je ze in de woonkamer inderdaad beter dichtlaten. Deze blijft relatief koel (onze tuin is pal op het zuiden en helemaal omhaagd). De zolder, pal onder het dak, wordt echter kokend heet: wijd open dat raam daar...
en klopt het dat de luchtvochigheid binnenshuis hoger is dan buiten
Nee, meestal niet. Door de CV neemt de relatieve vochtigheid af (zie ook het antwoord van ekoo). Door de bijdrage van mens en eventueel huisdier(en) zal hij weer iets toenemen, maar deze bijdrage is klein vergeleken met de CV.

Ik weet niet wat voor boek je daar hebt? Mijn ervaringen zijn anders. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] luchtvochtigheid

Waarom helpt het niet om een raam open te zetten? Omdat het buiten ook warm is.

Is het binnen vochtiger? In de zomer, als het buiten warmer is dan binnen, is de relatieve vochtigheidsgraad binnen vaak hoger dan buiten. In de kelder kan dan zelfs het water van de muren lopen. In de winter, als het binnen warmer is dan buiten, is de vochtigheidsgraad binnen vaak te laag. Daarom hangen mensen waterbakken aan de radiatoren.

Reageer