unonoctium

Moderator: Astro

Berichten: 2.337

unonoctium

In 2006 maakten onderzoekers van het Russische Gezamenlijk Instituut voor Kernonderzoek en het Lawrence Livermore National Laboratory in California in Physical Review C bekend dat ze indirect element 118 hadden gedetecteerd na botsingen van Californium en Calcium atomen. De vervalproducten van drie atomen, niet de atomen zelf, zijn waargenomen. Een halfwaardetijd van 0.89 ms werd waargenomen. Element 118 vervalt in element 116 door alphaverval. Binnen seconden vervalt dit weer door alphaverval in het stabielere seaborgium-271, met een halfwaardetijd van 1.9 min. Dit vervalt weer in rutherfordium-267 met een halfwaardetijd van 1.3 uur.[1]


bron: www.wikipedia.nl

Berichten: 3.145

Re: unonoctium

Leuke toevoeging voor mijn elementenverzameling :oops: . Even kijken of ik nog een paar atoompjes van element 118 kan scoren op eBay.


Hoe weten ze zo zeker dat het vervalproducten zijn van element 118, die ze hebben gezien? En wat me ook hogelijk verbaast is dat ze al genoeg hebben aan een paar losse atomen om het element "waar te nemen". Petje af voor die onderzoekers.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: unonoctium

Van elk van de vervalkernen kunnen ze een spoor en/of verdere vervalprodukten zien. Het spoor leidt naar een punt waar een kern uit elkaar is gevallen. Daar kunnen ze de massa's van alle fragmenten optellen.


1ms is eigenlijk best nog lang. Met de lichtsnelheid is dat ca. 300km....


Overigens heeft een andere groep al in 1999 beweerd dat ze element 118 hadden gemaakt, maar hun resultaten konden toen niet worden bevestigd.


Zie ook: http://www.c2w.nl/Default.lynkx?id=4303

Berichten: 6

Re: unonoctium

Hallo iedereen (eerste post hier :oops: )


De ontdekking van een "nieuw element" doet toch steeds een vraag bij me opkomen. Wat is het nut ervan als die nieuwe elementen toch onstabiel zijn en vervallen in een ander element?

Is er iets dat ze nog niet weten dat ze eruit kunnen leren?


Laten we maar zeggen dat het de drang om iets nieuws te vinden is zeker...

Berichten: 2.337

Re: unonoctium

Ja, maar is het onmogelijk om een techniek te vinden waarmee ze stabiele isotopen kunnen creëren? zou handig zijn. :oops:

En kunnen ze zo blijven nieuwe elementen maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: unonoctium

Met de studie naar nieuwe elementen is het meestal een kwestie van het vergroten van kennis, niet naar echt een zoektocht naar 'dat ene element waar mee je....'

Ja, maar is het onmogelijk om een techniek te vinden waarmee ze stabiele isotopen kunnen creëren?
Nee, dat is niet onmogelijk. Het is echter niet zozeer de techniek die bepaalt of een element meer of minder stabiel is, maar dat element zelf.


Als ze over een tijdje weer in de buurt van het eerstvolgende edelgas komen, is het niet ondenkbaar dat ze een element vinden wat redelijk stabiel is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: unonoctium

Men is op zoek naar het zgn. "eiland van stabiliteit". Er is voor electronen configuraties rondom atomen duidelijk, welke de meest stabiele zijn. Dat zijn die van de edelgassen. Deze configuraties zijn het meest stabiel.


Zo is er voor atoomkernen ook een theorie, welke aangeeft welke protonen/neutronen configuraties het meest stabiel zijn. Deze theorie is niet zo goed uitgewerkt als de theorie, die chemisch gedrag beschrijft. Echter, de voorspelling is dat er een groep elementen is met atoomnummers die heel hoog zijn, maar die wel stabiel zijn of heel lange halfwaarde tijden hebben. Als dit eiland inderdaad gevonden wordt, dan is dat een enorme bevestiging voor de theorie. Op heel lange termijn komt er misschien ook nog wel een nieuwe toepassing uit, maar of ik dat nog mee zal maken :oops: ????


Het moet toch wel interessant zijn om de chemie van zulke superzware elementen te onderzoeken, al heb ik het gevoel dat deze elementen steeds meer metaalachtig worden. In alle kolommen van het periodiek systeem zie je, als je naar beneden gaat, dat alle kolommen, uitgezonderd de edelgassen, uitkomen op metaalachtige elementen.

Berichten: 6

Re: unonoctium

Het eiland van stabiliteit...

Zegt me vaag iets, ik denk dat ik er al eens iets over gelezen heb. Op een ander forum denk ik.

Ik zal er mezelf eens in gaan verdiepen si :oops: .


Het moet toch wel interessant zijn om de chemie van zulke superzware elementen te onderzoeken
Tot nu toe kunnen ze niet echt veel onderzoeken denk ik (door de halfwaardetijden), behalve de halfwaardetijden dan...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: unonoctium

Het eiland wordt verwacht vanaf 114. En inderdaad zijn tijden van 1ms zoals gerapporteerd voor element 118 niet slecht! Maar veel stabieler dan dit had denk ik niemand iets verwacht.


Alle stabiele isotopen zijn wel bekend, er zullen geen nieuwe bijkomen. Het is juist zo dat de laatste jaren een aantal "stabiele" isotopen instabiel blijken te zijn: ze hebben toch een verval met een "meetbare" halfwaardetijd.

Berichten: 2.337

Re: unonoctium

ja maar veel maakt het toch (voor de toepassingen) niet uit of een element nu stabiel is of een halfwaardetijd heeft van duizenden jaren toch?

Berichten: 3.145

Re: unonoctium

Een element met een halfwaardetijd van duizenden jaren zou ik niet graag in mijn buurt willen hebben :oops: . De radioactiviteit van een dergelijk element is zo intens dat het gloeiend heet zal zijn, als je er een stuk van hebt ter grootte van een knikker. Als je een paar microgram daarvan binnenkrijgt, dan heb je een kanker-garantie.


De isotoop van plutonium, die gebruikt wordt in de kernenergie en kernwapen industrie is 239Pu. Dit heeft een halfwaardetijd van 24000 jaar, maar het is zo intens radioactief dat echt hoe dan ook niets, maar dan ook echt niets hiervan in het milieu mag komen. Je snapt nu misschien ook wel, waarom afval van elementen met dergelijke halfwaarde tijden zo'n gigantisch probleem is. Aan de ene kant is het intens radioactief, aan de andere kant zitten we er voor vele millennia of nog langer mee opgescheept.


Pas bij een halfwaardetijd van honderden miljoenen jaren is de radioactiviteit acceptabel voor lab-toepassing. Bij een halfwaarde tijd van miljarden jaren komen toepassingen buiten het lab pas in beeld, maar zelfs dan moet je nog wel opletten met eventueel afval en fijnverdeelde stoffen.

Berichten: 2.337

Re: unonoctium

Ah zo zit dat dus 8-[

Kunnen ze dat isotoop dan echt niet veranderen om het minder radioactief te maken of de halwaardetijd te verkorten zodat het verdwijnt?


(het is duidelijk dat ik niets van isotopen ken :oops: )snel wikipedia raadplegen ;)

Re: unonoctium

Pas bij een halfwaardetijd van honderden miljoenen jaren is de radioactiviteit acceptabel voor lab-toepassing. Bij een halfwaarde tijd van miljarden jaren komen toepassingen buiten het lab pas in beeld, maar zelfs dan moet je nog wel opletten met eventueel afval en fijnverdeelde stoffen.

125I halfwaarde tijd krap 60 dagen en wordt veel in laboratoria gebruikt.


32P en 51 CR

Berichten: 3.145

Re: unonoctium

Je hebt gelijk, maar dan in zeer kleine hoeveelheden, dat had ik inderdaad even moeten vermelden.

Wanneer het gaat om macroscopische hoeveelheden (grammen, kilos), dan wordt er echt niet gewerkt met stoffen met dergelijke korte halfwaarde tijden.


In brandmelders zit ook een heel klein beetje (ik geloof) americium met een halfwaardetijd van enkele jaren, maar het gaat dan om nanogrammen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: unonoctium

chemaniac schreef: Kunnen ze dat isotoop dan echt niet veranderen om het minder radioactief te maken of de halwaardetijd te verkorten zodat het verdwijnt?
Een molecuul kun je veranderen door een chemische reactie. Een atoom (isotoop) kun je alleen veranderen door een kernreactie. En kernreacties zijn heel wat moeilijker uit te voeren dan chemische reacties, je kunt niet eenvoudigweg een mol neutronen mixen met een mol plutonium..... De deeltjes moeten voor de meeste kernreacties heel snel bewegen. En er komen ook weer heel snelle en doordringende deeltjes uit die je veilig tegen moet houden zonder daarbij weer nieuwe gevaarlijke isotopen te laten ontstaan.


Daar komt nog eens bij dat bij een "exotherme" kernreactie geen tientallen tot honderden kilojoules per mol vrijkomen, maar eerder tientallen tot honderden gigajoules per mol (een miljoen keer zoveel). Daarom moet je een kernreactie heel langzaam uitvoeren, zodat je de warmte netjes kunt afvoeren. Dat is bij een kerncentrale eigenlijk juist een voordeel: je hebt veel minder "brandstof" nodig voor zo'n centralenodig dan wanneer je kolen of olie verbrandt.

Reageer