Springen naar inhoud

Chemoluminescentie

• Log in om te kunnen reageren

chemgirl

chemgirl

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 20:22

Dag lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Morgen ga ik een practicum begeleiden bij de Nijmeegse Tweedaagse ("Herfstcursus") en als proefje maken we diŽsters van oxalychloride en doen daar dan weer peroxide bij zodat je een peroxo-vierring krijgt (C2O4) die natuurlijk zo instabiel is dat hij uiteenvalt in 2 CO2. De energie die hierbij vrijkomt wordt gebruikt om een fluorizer aan te slaan die dan "chemisch" licht geeft.

In de practicumhandleiding stonden een paar onduidelijkheden, dus als iemand me verder kan helpen... graag :oops:

1. Wat is het nut van een chloorcalciumbuis?
2. Wanneer je een (multigesubstitueerd) fenol en triethylamine bij elkaar voegt komt er warmte vrij, welke reactie vindt plaats? (Is dit de reactie van triethylamine als base en het fenol als zuur?)
3. Waarom is het zo dat er bij het fenol met als drie substituenten nitro-groepen meer warmte bij de reactie bij 2 vrijkomt dan wanneer die substituenten chloor zijn? (Heeft dat te maken met de elektronzuigende/stuwende werking van die groepen?)
4. Weet iemand misschien technieken die toegepast worden op basis van chemoluminescentie (bij voorkeur voorbeelden met gebruik van fluorizers)?

Alvast bedankt allemaal!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 20:30

In een chloorcalciumbuis zit CaCl2. Het wordt gebruikt om waterdamp op te vangen (dus om uw gas te drogen).

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 20:39

Met het risico dat ik onvolledig ben, aangezien ik weinig weet van de organische chemie...:

3. Volgens mij zorgen nitrogroepen voor relatieve instabiliteit; immers, nitrogroepen worden vaak toegepast in explosieven.
4. De enige directe toepassing van chemoluminescentie ken ik in de vorm van aantonen van bloedsporen m.b.v. luminol, in de forensische wetenschap. Voor de rest ken ik chemoluminescentie vooral als een boeiend schouwspel :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 21:37

Chemoluminescentie wordt veel toegepast als marker in de diverse aan de medische sector gelieerde laboratoria zoals genetica, pathologie en klinisch chemie.
Luminoldetectie van bloed is hiervan een van dik hout zaagt men planken methode.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 21:38

2. Dit is inderdaad een zuur base reactie
3. Dit heeft inderdaad te maken met de electronzuigende/stuwende eigenschappen van de substituenten (helaas Maarten :oops: ). Sterk zuigende groepen stabiliseren de negatieve lading van het fenolaat anion beter waardoor het fenol zelf zuurder is. De reactie van een base met een sterker zuur levert meer warmte dan de reactie met een zwakker zuur.
4. Wordt het ook niet als microscopische techniek gebruikt?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 21:41

4. Wordt het ook niet als microscopische techniek gebruikt?

Volgens mij in de pathologie laboratoria

chemgirl

chemgirl

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 09:34

Dankjulliewel 8-[
Nu kan ik met een gerust hart beginnen aan het practicum... Zolang er niets stukvalt iig :oops:

Jos7x

Jos7x

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2007 - 02:48

Ha chemgirl,
laat eens weten hoe het practicum ging!
Ik heb zelf een vergelijkbaar practicum voorbereid voor deze maand bij de RuG. Dus lijkt me leuk om te horen hoe het bij jullie is gegaan!
Groeten Jos

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures