Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

Hallo allemaal.

In een van mijn scheikunde boeken heb ik gelezen dat waterstofperoxide ook uit natriumperoxide kan gemaakt worden. Alleen kan natriumperoxide gemaakt worden uit natriumchloride???. Het kan ook gemaakt worden uit natrium te verhitten. Maar ik denk dat dit niet echt zal werken omdat je de natrium alleen laat smelten!!. Om van natriumperoxide waterstofperoxide te maken kan je er wat water bijdoen.

Na2 O2 + 2H2 O = 2Na + 2OH + H2 O2 .

Alleen moet je de Na + OH ionen eruithalen hoe doe je dat. Kan je er zwavelzuur aan toevoegen?? En hoeveel delen waterstoferoxide heb je dan.

Alvast bedankt.

Berichten: 3.145

Re: Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

Kun je je vragen iets gestructureerder formuleren? Je stelt nu verschillende vragen lijkt het wel, maar schrijf eerst eens puntsgewijs op wat je allemaal wilt vragen, dan kunnen wij beter een antwoord geven waar je wat aan hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

Gezien de fouten die je maakt in de notatie van je reactievergelijking vraag ik me af of je wel voldoende chemische kennis hebt om zoiets proberen te doen (losstaand van of het kan, dat weet ik niet).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

Vragen.

1. Kan er uit natriumchloride natriumperoxide gemaakt worden??(denkt het niet)

2. Hoe krijg je natriumperoxide

3. Kan je zo waterstofperoxide maken:

Na2O2 + H2SO4 ----> Na2SO4 + H2O2.

4. Hoeveel delen waterstofperoxide en natriumsulfaat krijg je dan??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

Als je je haren wilt blonderen ga je toch naar de kapper/drogist? :oops: Of is dit iets om vrij natrium te verkrijgen zoals ik uit je eerste post kan aflezen.

Berichten: 10

Re: Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

Als je je haren wilt blonderen ga je toch naar de kapper/drogist? :oops: Of is dit iets om vrij natrium te verkrijgen zoals ik uit je eerste post kan aflezen.
Het is natuurlijk toch veel leuker om het zelf te maken(waterstofperoxide). En het gaat niet om de natriumsulfaat(laxeermiddel).

Berichten: 3.145

Re: Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

1) Nee, dat lukt niet, tenzij je een heel moeilijke omweg maakt, van NaCl naar Na en Cl2. En het Na verbranden in overmaat zuurstof.

2) Natriummetaal verbranden in zuivere zuurstof levert vrijwel zuiver Na2O2. Volgens mij krijg je ook bij verbranding aan lucht al Na2O2.

3) Dat kan inderdaad. Toevoegen van verdund zwavelzuur aan natriumperoxide levert waterstofperoxide en natrium sulfaat. Door vacuumdestillatie kun je dan het waterstofperoxide over destilleren (evt. samen met water). Gewoon uitkoken gaat niet, dan ontleedt waterstofperoxide.

4) Ben je bekend met molmassa, atoommassa e.d? Stel de reactievergelijking op en bepaal de molverhoudingen van de stoffen die je krijgt. Jouw reactie vergelijking klopt al, en de mol verhouding is 1 : 1. Zelf kun je dan de gewichtsverhouding wel berekenen.

Berichten: 10

Re: Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

Heel erg bedankt voor de informatie alleen heb ik nog een vraag.

Aan het natriumperoxide kan je verdund zwavelzuur aan toevoegen om waterstofperoxide te krijgen. Maar zwavelzuur vind je niet in geconsentreerde vorm(100% H2SO4 ). In bouwmarkten verkopen ze in bijvoorbeeld in 10%. De andere 90% is water. Mijn vraag is:

1. Zal het water(de 90%) dan in de zwavelzuur zit niet gaan reageren met de natriumperoxide als:

Na2O2 + 2H2O ---> 2Na+ + 2 OH- + H2O2.

Maar natuurlijk zal ook deze reactie plaats vinden:

Na2O2 + H2SO4 ----> Na2SO4 + H2O2.

Berichten: 2.337

Re: Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

zwavelzuur vind je niet in geconsentreerde vorm(100% H2SO4 ). In bouwmarkten verkopen ze in bijvoorbeeld in 10%. De andere 90% is water.
(meen je dat nou echt? 8-[

En die reactievergelijkingen klopen toch niet?

je krijgt toch water en geen zuurstofwater?????)

Ok dan toch srr :oops:

Berichten: 3.145

Re: Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

@jdkees: Ook met verdund zwavelzuur krijg je waterstofperoxide. Zelfs met water krijg je waterstof peroxide, maar dan krijg je ook natrium hydroxide in oplossing. Je moet gewoon kijken wat het zwakste zuur is en daar gaan protonen aan zitten.

Er is gewoon sprake van een zuur-base reaktie. Natrium peroxide bevat ionen O22-. Dit is een zo extreem sterke base, dat het niet in water kan bestaan. Het water werkt dan als zuur en H+ ionen worden overgedragen en er ontstaat waterstof peroxide en het water wordt hydroxide. Als er zwavelzuur aanwezig is, dan levert dat natuurlijk de H+ ionen, omdat het een sterker zuur is dan water.

Zwavelzuur koop je sowieso nooit als 100% (tenzij misschien als speciale lab chemicalie), het is ca. 97% wat je koopt. Bij de bouwmarkt koop je dus 97% (als gootsteenontstopper). Die laatste paar procent water krijg je er niet uit, behalve dan met zeer extreme middelen als SO3 of P4O10.

@chemaniac: Je krijgt wel degelijk waterstofperoxide in de reactie die jdkees weergeeft. Natriumperoxide geeft wel waterstofperoxide, zie ook uitleg hierboven.

Berichten: 10

Re: Van Natriumperoxide Waterstofperoxide maken.

ok. Hardstikke bedankt mijn vraag is opgelost.

Reageer