suikerconcentratie in sportdrank

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

suikerconcentratie in sportdrank

Ik doe mijn proefielwerkstuk over sportdranken, hierbij wil ik de suikerconcentratie bij verschillende drankjes onderzoeken.

Mijn vraag is: is er een manier om alle aanwezige suikers aan te tonen en niet alleen glucose bijvoorbeeld?

Berichten: 32

Re: suikerconcentratie in sportdrank

brix meten?

Brix is een maat voor de hoeveelheid opgeloste suiker in een waterige vloeistof en geeft aan hoeveel massa-procent van de vloeistof uit sucrose bestaat. De waarde wordt uitgedrukt in graden en kan bepaald worden door de brekingsindex van het sap gemeten met een refractometer of door het soortelijk gewicht van de vloeistof te meten met een gravimeter.

Berichten: 274

Re: suikerconcentratie in sportdrank

Nickmeister schreef: Ik doe mijn proefielwerkstuk over sportdranken, hierbij wil ik de suikerconcentratie bij verschillende drankjes onderzoeken.

Mijn vraag is: is er een manier om alle aanwezige suikers aan te tonen en niet alleen glucose bijvoorbeeld?

Voordat je begint kan je beter uitzoeken welke suikers er ongeveer in je sportdrank zitten.
Met behulp van HPLC kan je heel veel meten, de laatste keer dat ik suikers in frisdrank heb gemeten heb ik 3 suikers gemeten.

Er zijn er vast wel meer, maar ik had me toen beperkt tot 3. Namelijk Fructose, glucose en sucrose.

Berichten: 857

Re: suikerconcentratie in sportdrank

numbskull837 schreef: brix meten?

Brix is een maat voor de hoeveelheid opgeloste suiker in een waterige vloeistof en geeft aan hoeveel massa-procent van de vloeistof uit sucrose bestaat. De waarde wordt uitgedrukt in graden en kan bepaald worden door de brekingsindex van het sap gemeten met een refractometer of door het soortelijk gewicht van de vloeistof te meten met een gravimeter.
Brix is te onbetrouwbaar aangezien je sportdrank niet alleen water en suiker is. Je sportdrank bevat meerdere componenten die de breking beïnvloeden waardoor je een onbetrouwbare waarde meet.

De HPLC bepaling is een uitermate goede manier voor een kwantitatieve analyse.

Voor de kwalitatieve analyse kan je gebruik maken van dunnelaagchromatografie.

(vraag voor meer info. Ik heb een voorschrift van een suiker bepaling mbv DLC)

Reageer