bereiden van oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

bereiden van oplossing

Jah ik weet niet goed hieraan te beginnen

Te bereiden: 0,5g CuO

Het CuO zullen we neerslaan uit een 10% CuSO4.5H2O-oplossing die dan uiteraard evenveel Cu dient te bevatten.

Bereken het aantal g CuSO4.5H2O en bepaal het volume water waarin het CuSO4.5H2O dient opgelost te worden om een 10% oplossing te bekomen

(d H2O = 1)

als iemand mij hierbij zou kunnen helpen!?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.399

Re: bereiden van oplossing

Hoeveel mol koper ionen heb je nodig?

Berichten: 13

Re: bereiden van oplossing

er is geen hoeveelheid mol gegeven wel de reactie vgl

CuSO4 + 2NaOH --> Cu(OH)2 + NaSO4

Cu(OH)2 --> CuO + H2O

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken. Let ook op hoofd/kleine letters, want So4 is niet hetzelfde als SO4.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.399

Re: bereiden van oplossing

Je kunt het wel berekenen met de molmassa

Berichten: 13

Re: bereiden van oplossing

de molmassa van CuO dan?

als je dan 0,5g CuO moet bereiden, dat is dan gelijk aan 0,006299 mol CuO?

is het juist ask ik zeg:

ask ik 0,5g CuO moet bereiden dat ik dan ook moet vertrekken van 0,5g CuSO4.5H2O?

of hoe moet ik nu verder :s

Berichten: 2.399

Re: bereiden van oplossing

Dit is een simpel middelbaar school sommetje. Je chemlevel suggereert dat je toch wel weet wat een mol is.....

Jep je hebt 0,006299 mol CuO nodig, er zijn dus ook 0,006299 mol koper ionen nodig, dus je hebt 0,006299 mol CuSO4.5H2O nodig. Door het aantal mol weer om te rekenen naar een massa weet je hoeveel gram je nodig hebt.........

Reageer