CS2 - H2SO4

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

CS2 - H2SO4

Bij een gaswasser die we aan het ontwikkelen zijn, waarbij H2SO4 wordt gebruikt voor de uitwassing van NH3, is ook CS2 in de gasfase aanwezig. Gezien de hoge ontvlambaarheid van CS2, o.a. ook in de nabijheid van "strong oxidizers", rijst bij mij de vraag of het wel verstandig is om CS2-gas te mengen met H2SO4 (hetgeen wel degelijk gebeurt in een gaswasser).

Hierbij 2 bemerkingen :

-CS2 zal praktisch niet uitgewassen worden door de lage oplosbaarheid

-CS2-concentratie on-line meten kan alleen maar met een gaschromatograaf, hetgeen in de context van dit project niet aan de orde is

Heeft iemand ervaring met deze materie en kan die enig advies geven ?

Bedankt op voorhand

Jean-Pierre

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: CS2 - H2SO4

Geen enkele ervaring, maar toch. Kun je aangeven hoeveel CS2 je verwacht?

Berichten: 2

Re: CS2 - H2SO4

Geen enkele ervaring, maar toch. Kun je aangeven hoeveel CS2 je verwacht?
We zullen in alle geval onder 10% van de LEL trachten te blijven (door de verse lucht stroom te gaan controleren) :

10% van 1,3 volume % in lucht = 0,13 %vol en een maximale temperatuur van 60°C.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: CS2 - H2SO4

Verse lucht? De explosiegrenzen zullen wel behoorlijk afhangen van de verdere samenstelling van het gas dat moet worden gewassen!

Ik heb geen idee of de zwavelzuur hierbij erg heet zal worden. Voor een explosie zal de reactie van zwavelzuur met het aanwezige gas als ontstekingsbron moeten dienen voor de rest? Het lijkt me allemaal sterk af te hangen van de hoeveelheden en de exacte omstandigheden!

Reageer