Spectroscopie en Elektroforese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Spectroscopie en Elektroforese

Hallo allemaal,

Voor ons profielwerkstuk doen wij oa een fosfaat en nitriet/nitraat bepaling, hier heb ik enkele vragen over:

- in ons voorschrift staat dat de bepaling van fosfaat gedaan wordt bij 885 nm, dit

betekent dus IR-spectroscopie (?), nou vraag ik me af waardoor het verschil in

transmissie onstaat, doordat de moleculen de uitgezonden fotonen absorberen en

daardoor harder gaan vibreren?

- is het mogelijk om met IR-spectroscopie een kwantitatieve analyse uit te voeren, dus

een ijklijn maken met de extinctie uitgezet tegen de concentratie?

- de bepaling van nitriet/nitraat gaat volgens elektroforese, klopt het dat bij de ijklijn

van elektroforese de concentratie wordt uigezet tegen de opp. onder de piek?

Alvast bedankt!

Berichten: 278

Re: Spectroscopie en Elektroforese

En je gaat fosfaat in wat bepalen? Water neem ik aan?

Fosfaat

Zie bovenstaande link

kleureactie met molybdaat (word geel) en dan meten bij 430nm dacht ik

Berichten: 13

Re: Spectroscopie en Elektroforese

Fosfaat in een afvalwatermonster, fosfaat wordt omgezet in molybdeenblauw en volgens ons voorschrift is 't bij 885nm

Berichten: 278

Re: Spectroscopie en Elektroforese

Zie de 2e reactie voor dat blauwe kleurtje van je...

EDIT:

fosfomolybdaatcomplex

(intens blauw)

Berichten: 13

Re: Spectroscopie en Elektroforese

Nou, aan 't fosfaat voegen we ammoniummolybdaat doet > fosfatomolybdaatcomplex

en hieraan voegen we ascorbinezuur toe waardoor het wordt gereduceerd tot molybdeenblauw

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Spectroscopie en Elektroforese

in ons voorschrift staat dat de bepaling van fosfaat gedaan wordt bij 885 nm, dit betekent dus IR-spectroscopie (?), nou vraag ik me af waardoor het verschil in transmissie onstaat, doordat de moleculen de uitgezonden fotonen absorberen en daardoor harder gaan vibreren?
885 nm is inderdaad IR. Klinkt als een gewoon absorptie-experiment.

De vibratie-verandering vindt denk ik niet plaats, daar is de energie i.h.a. wat te hoog voor. Je hebt het hier over absorptie, dus een elektronische aanslag.
is het mogelijk om met IR-spectroscopie een kwantitatieve analyse uit te voeren, dus een ijklijn maken met de extinctie uitgezet tegen de concentratie?
IR, als in een uitgebreid IR-experiment, is vooral kwalitatief; maar jouw experiment is gewoon absorptie in het infrarood, dus ik denk dat je prima een ijklijn moet kunnen maken!
de bepaling van nitriet/nitraat gaat volgens elektroforese, klopt het dat bij de ijklijn van elektroforese de concentratie wordt uigezet tegen de opp. onder de piek?
Dat is inderdaad de meest gebruikte en nette methode. Soms kan je volstaan met de piekhoogte, maar of dat nauwkeurig genoeg is hangt van een boel factoren af.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: Spectroscopie en Elektroforese

Bedankt! Ik heb alleen nog één vraag: Waarom is er gekozen voor 885nm?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Spectroscopie en Elektroforese

Meestal wordt de golflengte gekozen waarbij je product het beste absorbeert: dan heb je grootste concentratie-gevoeligheid.

Voor je experiment is het een heel mooi idee om in ieder geval een volledig absorptiespectum op te nemen, van pakweg 400 to 900 nm (of zover als je instrument het toelaat).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: Spectroscopie en Elektroforese

Ahzo, en dan kijk je bij welke golflengte de stof 't beste absorbeerd en dan ga je met die golflengte verder

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Spectroscopie en Elektroforese

Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 11

Re: Spectroscopie en Elektroforese

Voor de volledigheid: ik denk niet dat je gebruik gaat maken van een IR-spectrometer. Je zit hier duidelijk in UV-VIS frequentiedomein, dus het gaat hier gewoon om een (absorptie)spectrofotometer. IR-spectrometrie wordt enkel gebruikt voor kwalitatieve experminenten bij (meestal) organische verbindingen. Je kan er dus geen hoeveelheden mee meten

Veel succes met je experiment

Berichten: 2.399

Re: Spectroscopie en Elektroforese

Je kunt wel degelijk hoeveelheden meten met behulp van IR. De wiskundige modellen worden alleen erg gecompliceerd, en iemand moet dan echt weten waar hij mee bezig is. Omdat het op een wiskundig algoritme is gebaseerd, is de rechts geldigheid van een dergelijk experiment niet erg hoog, maargoed in online reactoren en gesloten systemen etc, kan deze techniek zeer goed van pas komen

Reageer