eiwit analyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 238

eiwit analyse

Dag chemisten.

Ik ben op zoek naar apparatuur om eiwit te bepalen in liquide of poedervormige producten. De methodes / apparatuur die ik tot nu toe heb zijn:

Kjeldahl, DUMAS van LECO, Kjeltec

ik zoek leveranciers van snelle methoden voor eiwitanalyse voor specialties.

IR is wellicht ook een optie...

iemand ervaring: schiet raak voor een knaak!

dank je.

Berichten: 274

Re: eiwit analyse

Als je een snelle analyse wilt hebben zou ik voor een NIR kiezen, dat gaat vrij snel. Ware het niet dat je wel veel gegevens moet hebben voor referenties.

Zelf gebruik ik veel een Kjeltec, daar kan redelijk snel monsters mee analyseren.

Berichten: 131

Re: eiwit analyse

Eiwitbepalingen kunnen ook via de biureetmethode en ELISA tests, maar deze duren wel langer dan de klassieke kjehldal-methode denk ik

Berichten: 238

Re: eiwit analyse

bij de eiwitmethode zijn 2 dingen erg van belang: er moet ZSM een resultaat zijn en het resultaat moet betrouwbaar en juist zijn (en nauwkeurig)

betrouwbaar is het belangrijkste

Re: eiwit analyse

Indien het een controle is van stoffen die in principe dezelfde samenstelling hebben

is IR een goede kandidaat op basis van een multiparameter analyse. Na calibratie van het systeem zijn uitslagen bekend in minuten.

Als de samenstelling sterk varieert dan zal het meer of minder problematisch worden om snel een korrecte eiwitbepaling uit te voeren, afhankelijke van de gewenste nauwkeurigheid.

Berichten: 238

Re: eiwit analyse

juist. de samenstelling loop erg uiteen en wordt ook met regelmaat vernieuwd. Momenteel hebben we een analyse genaamd DUMAS, deze werkt redelijk goed, maar is al vrij oud.

Berichten: 274

Re: eiwit analyse

Omdat de samenstelling zoals je zegt sterk uiteen loopt, lijkt IR niet een geschikte oplossing.

Misschien de Kjeldahl methode? Dat is betrouwbaar, en ook nog wel redelijk snel.

Reageer