Springen naar inhoud

Wat is de dichtheid van 4% azijnzuur?

• Log in om te kunnen reageren

Mier

Mier

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 20:14

Hallo beste mensen,

De titel zegt het al.. Ik heb voor een berekening de dichtheid van 4% azijnzuur nodig. Ook zou ik graag willen weten hoe je aan je antwoord bent gekomen...

Alvast heel erg bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 20:37

Dus de dichtheid van 4% azijnzuur en 96% water.
Als je massadichtheid bedoelt ||| rho azijn x 0,04 + rho water x 0,96 |||

Nu wachten op de correcties 8-[

Ow ok nu zie ik dat je chemlevel 5 hebt vergeet gwn mijn post ok? :oops:

Veranderd door chemaniac, 24 oktober 2006 - 20:39

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 20:54

Chemaniac, hier kun je toch echt niet zomaar het rekenkundig gemiddelde toepassen hoor. Soms treedt er contractie op, of juist uitzetting. In ieder geval is jouw benadering maar zeer zelden een acceptabele. Meestal is het een kwestie van zelf meten, of proberen een tabel te vinden met dichtheden van verschillende percentages van de stof toegevoegd aan water. Zulke tabellen zijn er voor de meeste gangbare zuren, dus ik neem aan ook wel voor azijnzuur. Misschien zoeken op Internet, misschien zijn er members hier, die zo'n tabel in een boek hebben?

Karl Fischer

Karl Fischer

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 21:40

Volgens HCP53 (Handbook of Chemistry and Physics 53rd edition) is de dichtheid van 4% azijnzuur in water bij 20C: 1.0038 g/ml.

Wilco, weet je toevallig een voorbeeld van uitzetting door het mengen van twee vloeistoffen. Ik ben namelijk wel benieuwd of het bestaat. Contractie is een algemeen verschijnsel maar van het omgekeerde heb ik nog niet eerder gehoord. (Ik heb het dan natuurlijk niet over uitzetting als gevolg van temperatuurstijging.)

geomario

geomario

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 22:04

Wilco, weet je toevallig een voorbeeld van uitzetting door het mengen van twee vloeistoffen. Ik ben namelijk wel benieuwd of het bestaat. Contractie is een algemeen verschijnsel maar van het omgekeerde heb ik nog niet eerder gehoord. (Ik heb het dan natuurlijk niet over uitzetting als gevolg van temperatuurstijging.)

Ik heb ooit eens met twee stoffen gewerkt die dit effect vertonen, namelijk cyclohexaan en 2,2-dimethoxypropaan. Als deze stoffen worden gemengd treedt er volumevergroting op.

Heel vervelend als je een oplossing wilt maken in een erlenmeyer en je mengt niet goed... :oops:

Mier

Mier

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 22:02

Allemaal heel erg bedankt voor de moeite!

Ik had zelf al naar zo een tabel gezocht, maar kon het niet vinden. Een forum als deze is echt handig!

Karl Fischer ik denk dat ik wel aan de slag kan gaan met jou antwoord[:oops:] Bedankt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures