Springen naar inhoud

Benaming van DNA

• Log in om te kunnen reageren

Snow white

Snow white

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 20:45

Heey,

Even een vraag van een leek...

DNA staat voor DeoxyriboNucleic Acid, vrij vertaald desoxyribonucleinezuur met interpunctie op de laatste i.

Ik vraag me af hoe het aan die benaming komt, oftewel: wat is deoxyribonucleic Acid en hoe vormt dat DNA? (abstracte uitleg is meer dan genoeg :oops:)

Ik vroeg me dit overigens af omdat ik er geen element in (her)ken...
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 24 oktober 2006 - 21:48

Nucleic Acid staat voor nucleïnezuur; dit zijn de bouwstenen van de genetische code: adenine (A), guanine (G), cytosine © en thymine (T) zijn de 4 die je in DNA tegenkomt.

Het 'deoxyribo' staat voor de suikerstaart waar de A/G/C/T aan vast zitten als ik het me goed herinner.

De A/G/C/T zijn op een bepaalde manier gekoppeld: A en T koppelen aan elkaar, evenals C en G.

Is dit abstract genoeg?

Kijk ook eens hier: DNA op Wikipedia.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Snow white

Snow white

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 06:27

Beryllium,

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik heb hier zeker iets aan, het is goed uitgelegd ondanks dat DNA best ingewikkeld is (in ieder geval voor mij 8-[)

dankje :oops:
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 07:57

Geplaatste afbeelding

Een plaatje maakt veel dingen nog duidelijker! :oops:
MvG Ron

Veranderd door biochemiefreak, 25 oktober 2006 - 07:58

Broekhem

Broekhem

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 11:08

Je ziet dus goed in het plaatje (mooi plaatje Ron 8-[ ), dat A met T, 2 waterstofbruggen vormt. En C en G, 3 waterstofbruggen.

Hmm, alleen zie ik bij de 3e van boven, en de één er laatste, dat tussen T en A, 3 bolletjes zitten (3 waterstofbruggen), maar dat klopt toch niet :oops:

Veranderd door Broekhem, 25 oktober 2006 - 11:10

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 17:29

Die bolletjes geven inderdaad niet het aantal waterstofbruggen aan. De waterstofbruggen zitten natuurlijk naast elkaar, en niet in sequentie achter elkaar als deze puntjes.

Snow white

Snow white

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 06:50

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik houd mij voor alsnog afzijdig over de waterstofbruggen (zeer verstandig 8-[ ) Maar ik snap het nu wel beter, niet alleen de benaming maar ook hoe DNA in elkaar zit. Mij werd het altijd gepresenteerd als een ongelofelijk moeilijk onderwerp, bijna iets onmogelijks...En het zit ook niet makkelijk in elkaar, maar sommigen maken het net iets moeilijker dan dat het is. :oops:

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 08:25

Ik heb je topic ook gelezen over de HBO chemie opleiding die je wilt doen. Waterstof bruggen zijn een essentieel onderdeel op de middelbare school al voor chemie. Als je tijd en zin hebt, kan ik je aanraden er eens wat over te lezen op wikipedia of in een scheikunde boek.

Broekhem

Broekhem

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 15:38

Die bolletjes geven inderdaad niet het aantal waterstofbruggen aan. De waterstofbruggen zitten natuurlijk naast elkaar, en niet in sequentie achter elkaar als deze puntjes.

inderdaad, de waterstofbruggen zouden niet achter elkaar moeten zitten, verkeerd gezien, maar ik bedoelde het natuurlijk goed :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures