Benaming van DNA

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 182

Benaming van DNA

Heey,

Even een vraag van een leek...

DNA staat voor DeoxyriboNucleic Acid, vrij vertaald desoxyribonucleinezuur met interpunctie op de laatste i.

Ik vraag me af hoe het aan die benaming komt, oftewel: wat is deoxyribonucleic Acid en hoe vormt dat DNA? (abstracte uitleg is meer dan genoeg :oops: )

Ik vroeg me dit overigens af omdat ik er geen element in (her)ken...
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Benaming van DNA

Nucleic Acid staat voor nucleïnezuur; dit zijn de bouwstenen van de genetische code: adenine (A), guanine (G), cytosine © en thymine (T) zijn de 4 die je in DNA tegenkomt.

Het 'deoxyribo' staat voor de suikerstaart waar de A/G/C/T aan vast zitten als ik het me goed herinner.

De A/G/C/T zijn op een bepaalde manier gekoppeld: A en T koppelen aan elkaar, evenals C en G.

Is dit abstract genoeg?

Kijk ook eens hier: DNA op Wikipedia.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Benaming van DNA

Beryllium,

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik heb hier zeker iets aan, het is goed uitgelegd ondanks dat DNA best ingewikkeld is (in ieder geval voor mij 8-[ )

dankje :oops:
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Benaming van DNA

Afbeelding

Een plaatje maakt veel dingen nog duidelijker! :oops:

MvG Ron

Berichten: 102

Re: Benaming van DNA

Je ziet dus goed in het plaatje (mooi plaatje Ron 8-[ ), dat A met T, 2 waterstofbruggen vormt. En C en G, 3 waterstofbruggen.

Hmm, alleen zie ik bij de 3e van boven, en de één er laatste, dat tussen T en A, 3 bolletjes zitten (3 waterstofbruggen), maar dat klopt toch niet :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Benaming van DNA

Die bolletjes geven inderdaad niet het aantal waterstofbruggen aan. De waterstofbruggen zitten natuurlijk naast elkaar, en niet in sequentie achter elkaar als deze puntjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Benaming van DNA

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik houd mij voor alsnog afzijdig over de waterstofbruggen (zeer verstandig 8-[ ) Maar ik snap het nu wel beter, niet alleen de benaming maar ook hoe DNA in elkaar zit. Mij werd het altijd gepresenteerd als een ongelofelijk moeilijk onderwerp, bijna iets onmogelijks...En het zit ook niet makkelijk in elkaar, maar sommigen maken het net iets moeilijker dan dat het is. :oops:
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Berichten: 2.399

Re: Benaming van DNA

Ik heb je topic ook gelezen over de HBO chemie opleiding die je wilt doen. Waterstof bruggen zijn een essentieel onderdeel op de middelbare school al voor chemie. Als je tijd en zin hebt, kan ik je aanraden er eens wat over te lezen op wikipedia of in een scheikunde boek.

Berichten: 102

Re: Benaming van DNA

Die bolletjes geven inderdaad niet het aantal waterstofbruggen aan. De waterstofbruggen zitten natuurlijk naast elkaar, en niet in sequentie achter elkaar als deze puntjes.
inderdaad, de waterstofbruggen zouden niet achter elkaar moeten zitten, verkeerd gezien, maar ik bedoelde het natuurlijk goed :oops:

Reageer