tekenen van orbitalen en bindingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

tekenen van orbitalen en bindingen

In een oefening wordt gevraagd welke hybride orbitalen men heeft in de molecule en om deze orbitalen, σ- en л- bindingen te tekenen gelet op de ruimtelijke schikking.

Bij moleculen als NH3 en CS2 is dit geen probleeem, hier zijn enkel gewone covalente bindingen maar bij HClO3 zijn er datief bindingen en nu weet ik niet hoe je die orbitalen dan moet tekenen, de O's hebben allen sterisch getal 4, dus sp3 hybridisatie maar moet je dan lege orbitalen tekenen die overlappen met een vol orbitaal van Cl? dan heb je in de elektronenconfiguratie (pijltjesvoorstelling) een leeg hokje en dat is toch tegen de regels? Of moet dit op een andere manier?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: tekenen van orbitalen en bindingen

Ik ben niet zo thuis in hoe dit wordt onderwezen, maar ik zie HClO3 als een combinatie van H+ en ClO3-. Voor die beide eenheden kun je losse plaatjes maken.

Berichten: 37

Re: tekenen van orbitalen en bindingen

Zoals je doet bij het uittekenen van de lewisformule zorg je ervoor dat bij de ene bindingspartner elektronen verschuift naar een andere zijde van het atoom zodat het 2 elektronen van de andere bindingspartner kan ontvangen, bij het uittekenen van de orbitaalvoorstelling zal zich dit voortonen als een leeg orbitaal dat dan 2 elektronen van het ander orbitaal ontvangt, het klinkt moeilijk maar eens je het doorhebt ben je ermee weg

zoals rijden met de fiets, da was in het begin ook niet simpel.

trouwens, ik vermoed dat je in gent studeert en dat je dieetleer volgt.

ik kan er ook geweldig naast zitten natuurlijk.

groetjes kristof.

Reageer