significant groter en groter

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 660

significant groter en groter

kan iemand mij mischien vertellen wat het verschil is tussen significant groter en gewoon groter. ik heb ongeveer wel een idee maar ik ben niet helemaal zeker. ik heb :oops: al gebruikt maar dan kom ik er nog niet echt uit. deze vraag komt omdat er in een stuk tekst staat dat een gist significant groter is als een bacterie.

mvg kevin

Berichten: 2.399

Re: significant groter en groter

Dit betekend dat er statistisch bewezen is met een bepaald zekerheids interval dat er een verschil in grootte aanwezig is.

Berichten: 162

Re: significant groter en groter

Het concept van significante cijfers is afkomstig van het meten met analoge meetinstrumenten. Bijvoorbeeld, de lengte van een object wordt gemeten met een liniaal met streepjes per millimeter. De lengte blijkt tussen de 6 en 7 millimeter te zijn, en je kunt zien dat het ongeveer op 2/3 van de afstand tussen beide is. Een acceptabel meetresultaat is dan 6.6 mm of 6.7 mm, maar niet 6.666666 mm. Dit laatste zou namelijk ten onrechte een veel grotere meetnauwkeurigheid suggereren dan met deze meetmethode (liniaal) mogelijk is.

Bron_Wiki

Als dan een getal significant groter is, betekend dit niet veel meer dan dat het getal tov van de meetonnauwkeurigheid niet verwaarloosbaar is, maar een merkbaar groter.

Berichten: 62

Re: significant groter en groter

Heeft dat misschien iets te maken met de eenheden die gebruikt zijn?

Als iets in picometers, bijvoorbeeld, gemeten is dan is een klein 2 picometer verschil "significant".

Maar als dat in gewoon meters gemeten is dan is dat verschil "insignificant".

Dat zijn mijn gedachten hoor dus het heeft niet zoveel gewicht. :oops:

Iemands anders?

Berichten: 2.399

Re: significant groter en groter

Het concept van significante cijfers is afkomstig van het meten met analoge meetinstrumenten.
Het concept misschien wel, maar beperkt zich zeker niet tot!

Berichten: 2.399

Re: significant groter en groter

Paraelectric schreef: Heeft dat misschien iets te maken met de eenheden die gebruikt zijn?

Als iets in picometers, bijvoorbeeld, gemeten is dan is een klein 2 picometer verschil "significant".

Maar als dat in gewoon meters gemeten is dan is dat verschil "insignificant".

Dat zijn mijn gedachten hoor dus het heeft niet zoveel gewicht. :oops:

Iemands anders?
Nee, je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt 8-[ . Het gaat er gewoon om dat iedere meeting een bepaalde onzekerheid heeft. Wanneer de onzekerheid nogal groot wordt op de waarde die meet, zullen objecten steeds moeilijker te differentieren zijn.

Berichten: 660

Re: significant groter en groter

oke ik begrijp nu al waar het om gaat bedankt voor de uitleg en dan zat ik dus toch in de goede richting te denken :oops:

mvg kevin

Reageer