Springen naar inhoud

[scheikunde] Synthese van cyclohexanon

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 15:20

Hallo

Binnekort moet ik op school de synthese van cyclohexanon uitvoeren maar ik zit met een paar vragen. De synthesereactie is de volgende:

3x(cyclohexanol) + Cr2O72- +8H+ --> 3x(cyclohexanon + 2Cr3+ + 7H2O

Dit is dus een (partiŽle) oxidatie van cyclohexanol waarbij er een oplossing is gebruikt van natriumdichromaatdihydraat in azijnzuur

Hierna moet er een stoomdestillatie uitgevoerd worden op dit reactiemengsel. Het resultaat hiervan zal waarschijnlijk een destillaat zijn bestaande uit azijnzuur en uiteraard cyclohexanon.

Aan dit destillaat moeten we NaCl toevoegen. Kan iemand mij vertellen waarom?

Dan moeten we het destillaat extraheren met ether. Dit kan in mijn ogen toch niet daar ether lichter is dan cyclohexanon, de etherlaag kan dan toch niet uit de scheitrechter gehaald worden?

Alvast bedankt

Veranderd door Xenon, 25 oktober 2006 - 15:58

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 16:22

Bij een stoomdestillatie destilleer je veel meer water over dan product (hier cyclohexanon) Je krijgt dus een mengsel van water, en cyclohexanon en azijnzuur. Door NaCl toe te voegen verhoog je de polariteit van het water, waardoor de oplosbaarheid van cyclohexanon zal afnemen. Voor azijnzuur dat zelf zeer polair is zal dit niets uitmaken. Het cyclohexanon wordt vervolgens geŽxtraheerd met ether.

Je krijgt dan twee lagen, een onderste waterige laag en een bovenste etherlaag (met het cyclohexanon). Vang de onderste laag op in een beker, en daarna de bovenste laag in een andere recipiŽnt. Daaran doe je de waterige laag in de beker terug in de scheitrechter en je herhaalt de extractie.

De etherige fasen combineer je en daarvan zal je allicht de ether moeten afdampen op een rotavapor.

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 17:38

Alvast bedankt voor het antwoord, het heeft al veel opgehelderd, maar ik zit toch nog met een laatste vraag:

Als we met ether gewassen hebben moeten we de etherlaag nog eens wassen met een natriumhydroxideoplossing. Dit is om het azijnzuur te neutraliseren. Ik snap niet waarom dit nodig is daar het azijnzuur ten eerste niet oplost in cyclohexanon en ten tweede zowiezo al weg zou moeten zijn (in de waterlaag)+

Bedankt

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 08:16

Er is altijd wel een klein beetje wat achter blijft of oplost.

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 18:49

Denk bij het werken met dichromaat wel aan afzuiging (in geval van vaste stof) e.d. 't is niet heel gezond...

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2006 - 20:54

Met zout maak je 'brine' van je waterlaag, een verzadigde zoutoplossing dus. De dichtheid wordt zo verhoogd waardoor de twee vloeistoffen makkelijker scheiden bij de extractie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures