Springen naar inhoud

Chemie studeren...

• Log in om te kunnen reageren

Snow white

Snow white

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 15:59

Heey,

Ik schat dat er al menigeen zijn situatie voorgelegd heeft en jullie om studieadvies gevraagd heeft, maar ik wou toch graag mijn eigen situatie voor willen leggen.

Ik zit in 5 Havo, en heb in 3 Havo een jaar scheikunde gehad. Het was basale scheikunde, maar het ging geweldig. Voor de eindtoets haalde ik een 9.8 en stond daarmee een 9 gemiddeld. De basis zat en zit er dus aardig in.
Ik heb ondanks mijn interesse in dit vak voor E&M moeten kiezen, een maatschappij-gericht profiel met alleen Wiskunde A (wel 1,2). Maar, zoals een ander hier al uitdrukte, bloed kruipt waar het niet gaan kan en sinds begin dit schooljaar heb ik besloten mezelf toch met scheikunde bezig te houden. Ik wijd ieder tussenuur en keuzeuur aan scheikunde, aan het leren via sites, dit forum en boeken. Thuis gaat dit nog door tot ik het gevoel heb dat ik genoeg stof in me opgenomen heb voor de dag.

Ik vind het zo stervens interessant, ik droom zelfs van chemie :oops: . De inzet is er, de motivatie is er, ik betrap mijzelf erop dat ook het inzicht zich aandoet. Linguisme zit goed bij me. Vakkundig Nederlands en Engels vormen geen enkel probleem voor me. Verder, ik weet dat het in me zit. Dat ik dit wil en kan, maar ik heb geen natuurkunde, scheikunde of wiskunde B gehad sinds de 3de klas (en daar zijn ze toch vrij gesteld op 8-[ ) Ik weet echt niet wat ik moet doen, en welke mogelijkheden er nog zijn. Decanen vertellen me doodleuk dat ik 2 jaar lang het verkeerde profiel gevolgd heb...

Heeft iemand dit zelf meegemaakt, is het mogelijk...maar is het eigenlijk wel aan te raden? Het blijft een sprong in het diepe.

thing is...het betreft wel mijn vervolgopleiding, mijn leven... Iemand goede raad?
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 16:31

Wellicht zijn er mogelijkheden bij het MLO. Of bel eens een HLO en leg je situatie uit. Wellicht zijn ze bereid jou een toelatingstoets te laten maken. Dan zal je je komende zomervakantie misschien wel in de scheikunde boeken moeten doorbrengen maar zelf zeg je gemotiveert te zijn dus is dat geen probleem.
Probeer het gewoon eens en probeer ook alvast zoveel mogelijk scheikundige kennis op te bouwen die nodig wordt geacht op het HLO. Nooit geschoten is altijd mis...

En of het mogelijk is?..Jazeker maar dan zal je bereid moeten zijn hard te werken want het gaat supervlug en een goede basis is al het halve werk. Jij wil het toch zo graag??? Ga er dan voor en laat je niet tegenhouden :oops:

Veranderd door JeffreyButer, 25 oktober 2006 - 16:32

Snow white

Snow white

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 19:58

Heey JeffreyButer,

Bedankt voor je reactie :oops:.
Ik werk er zeker aan...en ik wil dit ook echt, de inschrijvingen zijn wel al in januari/februari op de meeste scholen. Vandaar ook dat ik in oktober al post over volgend schooljaar...

Ik zal zeker kijken of zo'n test mogelijk is.

Always waiting for a little more to come...
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 20:36

Ik zou zeggen: ga ervoor!

Ik heb zelf geen ervaring op dit gebied, maar volgens mij kun je bij iedere HLO wel een toelatingsexamen doen. Ze kunnen je waarschijnlijk zo een overzicht van de benodigde kennis opsturen. Wanneer je de examenstof goed genoeg beheerst (test jezelf met wat oude examens) dan moet een dergelijke toelating geen probleem zijn. Hiernaast krijg je bij je studie een deel van de stof toch weer overnieuw.

Voor een HLO is het belangrijk dat ze een zo groot mogelijk percentage van de studenten laten afstuderen. Motivatie is hierbij belangrijker dan 'voorkennis'. Wanneer jij laat zien dat je gemotiveerd bent om wat meer werk te verzetten dan zie ik geen reden waarom ze je zouden weigeren.

succes!

Overigens vind ik het een beetje slap van je decaan om simpelweg te zeggen dat je het verkeerde profiel hebt gekozen. Hij is er toch voor om je bij je studiekeuze te begeleiden? Iets meer inspanning zou je decaan wel sieren.

McSnarf

McSnarf

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 23:50

Het maakt tamleijk veel uit of je gaat voor Hoger laboratoriumonderwijs of voor een chemische technologie opleiding. Bij deze laatste is natuurkunde en wiskunde minder misbaar dan bij de eerste. (Wat niet inhoud dat ťťn van de twee een betere opleiding zou wezen.)

Ik denk zelf dat je inderdaad naar een HBO opleiding toe moet gaan, en eens moet uitleggen. Veel opleidingen bieden een aansluitingscursus, zodat je wat meer parate kennis krijgt.

de belangrijkste (naar mijn mening) tip: Loop een dag mee aan je toekomstige opleiding. Klets een middag met studenten, ervaar een college, en volg een prakticum: pas dan krijg je door wat de opleiding inhoudt en in hoeverre het dan nog steeds bij je past!

Succes!

Snow white

Snow white

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 06:46

Dankjewel voor jullie reacties! ;)

Ja, het is inderdaad nalatig van de decanen hoe onverschillig zij staan tegenover inzet, motivatie, ambitie etcetera. Terwijl dat juist de capaciteiten zijn die uitmaken of je slaagt of niet.

Vandaag ga ik het eerste uur bij een scheikundeles zitten, een keuze-uur dus dan zitten we maar met drie of vier mensen in een klas. De docent weet niet dat ik kom, hij weet waarschijnlijk niet eens dat ik besta maar dat maakt niet uit. Ik zie wel wat eruit komt, misschien dat ik iedere donderdag wel bij zijn keuze-les mag zitten o.i.d.

Dat van de meeloopdagen zal ik ook zeker doen, iemand heeft me er al op gewezen dat 18 november ergens een open dag is, dus daar wil ik in ieder geval heen.

@ McSnarf: ik wil liever niet naar de chemische technologische opleiding, voor wat ik ervan gehoord heb is er niet meer mis dan met andere opleidingen :oops: Maar het is niet mijn 'ding'. Ik zoek al contact met mensen die chemie studeren, ik spreek nu dagelijks twee zeer behulpzame mensen die objectief en enthousiast zijn over hun opleiding. Maargoed, de hogeschool zal ik ook moeten overtuigen dus daar moet ik tijdelijk advies voor vragen 8-[.

@ Dr Quico: Ik zal zeker doen wat ik kan om voor een dergelijke test de benodigde kennis in mij op te slaan...Ik hoop dat mijn school wat meer mee zal werken dan ze het laatste jaar hebben gedaan, maar dat komt wel goed. Ik snap dat opleidingen de intentie hebben zoveel mogelijk leerlingen aan het eind van de rit een diploma te overhandigen, en daarom was ik ook bang voor een reactie als ''Zo, dus jij hebt geen scheikunde, natuurkunde of wiskunde B in je pakket gehad, sterker nog, je hebt ze in geen twee jaar meer gehad en jij wil na alle drop-outs die jou voorgingen toch toegelaten worden op deze opleiding''

Toegegeven, op zo'n manier zullen ze het niet zeggen ;) Dankjewel voor jullie reacties! Ik merk dat jullie positief zijn over mijn houding en dat steunt me ook om er echt voor te gaan.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 07:04

Hoi Philo,

Ik zie dat je uit NB komt, Ga eens bij de hogeschool in Breda langs. In mijn tijd (ehum wat ben ik oud..) zat daar dhr. vd Kieboom als decaan. Die kan je vast wel helpen.

En laat even weten hoe de scheikunde les was :oops:

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 08:25

Hou er wel rekening mee dat je op het HLO (tegenwoordig aplied science) wel veel wiskunde en natuurkunde krijgt (statistiek, thermodynamica, relatieviteits theorie etc. etc.) Het zal dus flink aanpoten worden. Ik wens je iig veel succes.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 08:32

Statistiek is geen wiskunde B. Hij heeft wel wiskunde A, waar wel ingegaan wordt op de statistiek in mijn ogen. Qua termodynamica en de relativiteits theorie heb ik in iedergeval amper wat gehad op het HLO.

Enige probleem dat ik voorzie op een HLO opleiding is de gebrekkige scheikunde en natuurkunde achtergrond. Ik heb nooit wiskunde B gehad, en ben fluitend door die chemie opleiding gewandelt.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 09:52

Statistiek is geen wiskunde B.

Statistiek wordt gegeven bij wiskunde B1. Wiskunde B2 heeft dit niet want daar wordt extra geometrie gegeven.

Hou er wel rekening mee dat je op het HLO (tegenwoordig aplied science) wel veel wiskunde en natuurkunde krijgt (statistiek, thermodynamica, relatieviteits theorie etc. etc.

Thermodynamica, colloid chemie, relativiteitstheorie zijn alle drie natuurkundige onderdelen die je op de havo NIET krijgt. Mijn voorkennis van die vakken was ook 0,0 dus die vakken zie ik niet als een probleem.

Een redelijke natuurkundige achtergrond is natuurlijk altijd handig waarbij wiskunde ook handig zou zijn. Ik denk dat het geen probleem wordt als de motivatie er is. En Philosophistication is dus echt wel gemotiveerd.

@ Philosophistication:
Ik ben het met DrQuico eens dat je decaan maar een slappe decaan is. Hij is toch degene die je extra moet steunen en motiveren? Maar bewijs hem maar dat je het kan!!
Jij bent gemotiveerd dus nogmaals duik de boeken in om zoveel mogelijk kennis op te bouwen (voor het gemak van de opleiding) en ga scheikunde studeren. Je zal niet teleurgesteld worden!!!

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 10:10

Statistiek wordt gegeven bij wiskunde B1. Wiskunde B2 heeft dit niet want daar wordt extra geometrie gegeven.

Ok, dit is dan zeker verandert met die profielen. In mijn tijd was wiskunde A meer de kans berekening en wiskunde B de geometrie.

tnx voor de correctie :oops:

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 11:22

Nouja ik somde enkele vakken op die zo in mij opkwamen. Maar je krijgt ook wiskunde die verder bouwt op wat je op de havo geleerd hebt, zelfde verhaal voor natuurkunde. Maarja de havo stof wordt dan wel meestal even vluchtig herhaald.

Snow white

Snow white

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 17:43

Heey,

Jullie hebben nogal specifieke reacties, vandaar dat ik op iedereen apart zal reageren. Nogmaals bedankt voor het reageren zelf, dat waardeer ik.

@ Jeroen CV: Ik wil naar de open dag van die school ja :oops:. Ik woon praktisch aan de andere kant van NB dus 'even op en neer gaan' valt tegen. Op open dagen is er wellicht een vertekend beeld, maar er zijn ook meer aanspreekpunten.
En mijn les...ik vond het geweldig 8-[ Ik voelde me helemaal thuis in het lokaal alleen al. De docent was behulpzaam, maar gaf wel aan dat het van mijn kant moet komen. Hij heeft me een oude Binas gegeven (1986) die ik mag houden, maar hij heeft me wel aangeraden een nieuwere te kopen.

Tot nu toe is het zo: ik mag zoveel lessen en keuze-uren bijwonen als ik wil, maar ik zit nog niet in de klas zelf. Ik moet de stof van 4Havo nu inhalen, en als hij vindt dat ik genoeg inzet en inzicht toon mag ik de toetsen van 4Havo inhalen, evenals alle stof van 5Havo t.n.t. Dat is al veel meer dan de decanen mij toekenden ;). Maar ik moet zelf zorgen dat ik dat voor elkaar krijg. (ik heb hoofstuk 1 al af ;))

@ Edje: hmm daar hoor ik verschillende verhalen over. Sommigen zeggen dat ze geen wiskunde B tegenkomen, maar misschien omdat ze er niet bij stilstaan welke wiskunde ze aan het berekenen zijn. Ik volg wiskunde A 12 en dat is de definitie van kansberekening, verbanden en statistiek. Maargoed, wiskunde blijft niet mijn sterkste kant. Het is onder andere daarom een sprong in het diepe. Maar ik wil dit niet laten voor wiskunde...

@ Napoleon1986: gebrekkige scheikundige en natuurkundige kennis, inderdaad. Scheikundig wordt het wel opgehaald, misschien niet tot hoe het kan zijn maar ik probeer zo ver mogelijk te komen. Natuurkundige kennis blijft een obstakel, het probleem is dat ik niet aan kan geven waar dat obstakel zit. Sommige dingen snap ik heel goed, andere dingen die snap ik niet al krijg ik er constant uitleg over...

@ JeffreyButer: over de decaan:P... Ik geloof niet dat de decaan is die ik moet overtuigen. Chemici, die moet ik overtuigen. Mijn ouders waarschijnlijk ook, maar de decaan niet! Hij weet als geen ander hoe belangrijk studiekeuze is, en hij moet mij op een serieuze manier helpen als ik hem om hulp vraag. Hij is niet degene die uiteindelijk mijn kennis toetst, dat mag hij best doen van mij, maar dat is zijn werk niet. Natuurlijk mag hij mij uitdagen, een beetje testen. Hij wil me uiteraard niet op het verkeerde been zetten door hals over kop allerlei informatie te presenteren. Maar ik blijf erbij dat hij niet degene is die ik moet overtuigen. Hij merkt het vanzelf wel, dat ik er wel kom! :P Maar tot die tijd is hij me zijn hulp verschuldigd. Een voorbeeld: hij heeft folders etcetera op zijn schappen liggen, hij hoeft maar op te staan en ze aan mij te geven, en hij weigert @#@@$#$^....

Snow white

Snow white

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 18:05

Vandaag zei mijn docent dat ik ben aangemeld voor het Centraal Eindexamen Scheikunde... - I love it! - Maar wat verandert dat verder voor mijn studiemogelijkheden?

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 18:10

Vandaag zei mijn docent dat ik ben aangemeld voor het Centraal Eindexamen Scheikunde... - I love it! - Maar wat verandert dat verder voor mijn studiemogelijkheden?

Ik hoop dat je dat toch wel zelf uitgezocht hebt, voor je dit inwerking gezet hebt :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures