Springen naar inhoud

[scheikunde] Alcoholbepaling

• Log in om te kunnen reageren

Renske_CF

Renske_CF

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 16:38

Hallo!
Ons profielwerkstukonderwerp is "appels" en we willen ook appelcider gaan maken om zo te onderzoeken of je dus echt alcohol uit appels kunt halen.

Nu hebben we het opgestart en volgende week doen we het in een gistingsvat.
Na een paar weken moeten we het overhevelen en dan willen we meteen het alcoholpercentage bepalen.
Dit doen we oa met een dichtheidmeter (alcoholmeter)maar we willen het ook anders doen.
Wijzelf dachten aan een destilatie maar dit is erg onnauwkeurig!
Heeft iemand van jullie een idee van een vrij nauwkeurige alcoholbepaling??

Alvast bedankt!
Heb je nog vragen, stel ze dan gerust!
gr's Renske

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 17:12

Als je een liter afdestilleert denk ik dat je een vrij goede benadering van het alcoholpercentage kunt geven.
Andere techniek is gaschromatografie maar dit vergt natuurlijk wel wat apparatuur.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 17:39

Destilleren kan ook vrij nauwkeurig gebeuren hoor, gewoon heel langzaam aan doen.

Maar net zoals cheMister zegt met een GC kan ook. Als je school daar niet over beschikt zou je het misschien kunnen proberen bij een Universiteit of Hogeschool. Meestal helpen ze je daar goed verder.

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 15:59

Ik wou nog even zeggen dat een water/alcohol mengsel een azeotroop vormt. Dus na de destillatie bevat het overgekomen alcohol nog een gedeelte water. Hoe beter je destillatiekolom hoe nauwkeuriger je bepaling. Dus goed isoleren die handel en geen rechte buis nemen, vul ze desnoods met knikkers. Een vigreuxkolom is nog beter.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 16:33

Het oppervlakte van de kolom verandert echt niets aan de ligging van het azeotroop hoor. Je komt er alleen een stuk dichter bij in de buurt.

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 16:53

Zeg ik iets anders?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 17:14

Ik maak zelf wijn (ook van appels). Een enkelvoudige dichtheidsbepaling werkt niet, omdat er in je wijn/cider ook een restant suiker zit, die de dichtheid verhoogt...

Het truukje is:
1. Bepaal de dichtheid van je cider en noteer deze.
2. Breng een exact volume cider aan de kook en damp tot 2/3 van het volume in.
3. Laat afkoelen tot kamertemperatuur en vul het volume exact aan tot het volume dat je aan de kook bracht.
4. Bepaal van deze oplossing ook de dichtheid.

De dichtheid in de gekookte cider geeft je het suikergehalte. Hiervoor kun je tabellen raadplegen (dichtheid van suikeroplossingen).
Het dichtheidsVERSCHIL van de gekookte en ongekookte ciders geeft je het alcoholpercentage. Ook hiervoor zijn tabellen. Ik denk dat je die het makkelijkst vindt als je zoekt op sites die over ¬īzelf wijn maken¬ī gaan.

De nauwkeurigheid is binnen 0,2-0,3 % (absoluut) als je een beetje zuiver werkt, dus bijv. 4 Ī 0,3 %.

Edit: de clou zit er natuurlijk in dat je tijdens het koken de alcohol verdampt, terwijl de suiker in de cider blijft.

Veranderd door Marjanne, 26 oktober 2006 - 17:18

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 18:42

Is brekingsindex nou ook een mogelijkheid om dit te bepalen? Op school hebben we het wel eens geprobeerd... maar dat ging niet heel goed... maar ik denk ook dat dat met onze nauwkeurigheid van werken te maken had... :oops:

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 19:06

Je kunt geen ijkreeks op de brekingsindex zetten omdat het verloop hiervan niet lineair is.

HansHalberstadt

HansHalberstadt

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2007 - 10:49

Als amateurbierbrouwer gebruik ik een meting van het sg in combinatie met de brix waarde via een refractometer om het alcoholpercentahe te bepalen. alcohol heeft namelijk een verlagende werking op het sg en een verhogende werking op de brekingsindex. Die combinatie kun je gebruiken. Het Amerikaanse brouwprogramma promash heeft hier onder alcohol berekeningen een utility voor. Je kunt dit volgens mij ook voor wijn gebruiken. De verwachte nauwkeurigheid bedraagt +/-enkele teinden vol%

Hans H

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures