Springen naar inhoud

Entropie neemt toe.

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 20:18

Men defineert de entropie als S=dq/T en beschouwt dan een geisoleerd systeem men zegt dat indien in dat systeem er een spontane reactie plaats vindt de entropie toegenomen is.

Ik begrijp dit wel mar is het niet mogelijk dat de reacties in dat systeem warmte opnemen (intern dan wel ) en zo de temp doen dalen en dat dus die dq negatief wordt?

Groeten Dank bij voorbaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 21:30

Het intern warmte opnemen doet de entropie van het systeem dalen. Je creŽert immers een meer geordend systeem. Dit kan dus niet spontaan gebeuren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 12:52

waarom kan dit niet spontaan gebeuren? ik ben op zoek naar iets waarbij ik twee zaken samen neem dan een vaste stof vormt en ook nog afkoelt op de koop toe.

Groeten.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 16:00

Nee, dat gaat niet. Een spontaan verlopend endotherm proces moet juist heel veel entropietoename hebben. Anders is het verschil in vrije energie niet negatief en verloopt de reactie dus spontaan terug....

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 16:05

De tweede wet van de thermodynamica zegt dat de entropie van een gesloten systeem niet kan dalen.

Deze wet is een natuurwet, dat betekent dat het een veralgemening is van wat we dagelijks waarnemen. Deze wet kan dus niet op wiskundige of andere wijze bewezen worden.

Als jij een verifieerbare waarneming kan doen waarbij de entropie wel daalt, gaat de thermodynamica moeten herschreven worden. (Ik denk niet dat die kans groot is!)

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 16:52

okť bedankt die dq in mijn eerste post kan dan ook niet negatief zijn? vanwege geisoleerd systeem?

Groeten Bedankt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures