Entropie neemt toe.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Entropie neemt toe.

Men defineert de entropie als S=dq/T en beschouwt dan een geisoleerd systeem men zegt dat indien in dat systeem er een spontane reactie plaats vindt de entropie toegenomen is.

Ik begrijp dit wel mar is het niet mogelijk dat de reacties in dat systeem warmte opnemen (intern dan wel ) en zo de temp doen dalen en dat dus die dq negatief wordt?

Groeten Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Entropie neemt toe.

Het intern warmte opnemen doet de entropie van het systeem dalen. Je creëert immers een meer geordend systeem. Dit kan dus niet spontaan gebeuren

Berichten: 2.589

Re: Entropie neemt toe.

waarom kan dit niet spontaan gebeuren? ik ben op zoek naar iets waarbij ik twee zaken samen neem dan een vaste stof vormt en ook nog afkoelt op de koop toe.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Entropie neemt toe.

Nee, dat gaat niet. Een spontaan verlopend endotherm proces moet juist heel veel entropietoename hebben. Anders is het verschil in vrije energie niet negatief en verloopt de reactie dus spontaan terug....

Berichten: 677

Re: Entropie neemt toe.

De tweede wet van de thermodynamica zegt dat de entropie van een gesloten systeem niet kan dalen.

Deze wet is een natuurwet, dat betekent dat het een veralgemening is van wat we dagelijks waarnemen. Deze wet kan dus niet op wiskundige of andere wijze bewezen worden.

Als jij een verifieerbare waarneming kan doen waarbij de entropie wel daalt, gaat de thermodynamica moeten herschreven worden. (Ik denk niet dat die kans groot is!)

Berichten: 2.589

Re: Entropie neemt toe.

oké bedankt die dq in mijn eerste post kan dan ook niet negatief zijn? vanwege geisoleerd systeem?

Groeten Bedankt.

Reageer