Mottenballenlucht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Mottenballenlucht

Een paar weken geleden heb ik op een markt een bloesje gekocht. Ik was er gelijk helemaal gek op, alleen stonk het ding nogal naar mottenballen. Okee, dacht ik, geen probleem, die wassen we en dan komt het wel goed. Maar nee.

Nu, na een aantal keren in de handwas, is de lucht er nog niet uit. Ik heb 'm ook een keer in de droger gedaan omdat ik op internet had gevonden dat warme lucht hielp. Nou ja, het heeft wel iets geholpen, maar niet veel. Mijn moeder kwam nog met het idee om het in water en azijn te laten weken, dat had ze ook ergens gevonden, dus ik dat proberen, maar hij stinkt nog steeds.

Nu dacht ik, misschien weet iemand hier of de lucht weg te krijgen is en zo ja, hoe. Ik heb heel wat tijd doorgebracht met googlen, maar niets nieuws gevonden, dus dacht ik, ik probeer het hier maar... Alvast bedankt!

Berichten: 448

Re: Mottenballenlucht

Als de mottenballen geur afkomstig is van mottenballen dan krijg je dit er niet uit met water. Mottenballen bestaan uit naftaleen of para-dichloorbenzeen en lossen dus enkel op in apolaire solventen. Ik zou proberen met droogkuis als dat mag.

Anders een tijdje buiten laten hangen. De naftaleen of para-dichloorbenzeen zal dan sublimeren.

Re: Mottenballenlucht

Helaas kan ik je niet helpen maar in textiel kan bij vochtige opslag een nare rotting onstaan met een zeer vervelende lucht die je er bijna niet uitkrijgt.

Daarnaast werd(wordt??) door fabrikanten een parfum gebruikt om deze lucht te maskeren met ook de eigenschap dat die zeer moeilijk te verwijderen is.

Het enigste wat ik hiet tegen kan bedenken is goed droog houden en laten uitwaaien.

Berichten: 2

Re: Mottenballenlucht

Nou, ik heb 'm maar buiten gehangen, droog en in de wind. Hij hangt er nu een dag of vier en de lucht is er bijna helemaal uit. Ben er erg blij mee, bedankt!

Berichten: 238

Re: Mottenballenlucht

okee goeie tip

ik heb hetzelfde met een wollen spencer dus ik ga die ook even een luchtje laten sublimeren 8-[

een wollen spencer en chemieforum.nl

ik mag meedoen aan beauty en de nerd..... :oops:

Reageer