Proton-proton fusie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Proton-proton fusie

Ik was wat aan het leren over proton fusie. ik leerde het volgende:

Om fusie te veroorzaken moeten de protnen dicht bij elkaar komen. hiervoor is een hoop energie nodig want de protnen troten elkaar af,(Coloumb bariërre enzo)

Nu zeggen ze, Als ze maar dicht genoeg bij elkaar komen word de aantrekkende kracht dominant. ik denk, dit moet de oorzaak zijn van de sterke kernkracht. dat ze zodicht bij elkaar komen dat er pionen uit gewisseld kunnen worden. nu bedenk ik me het volgende:

Protonen wissellen met elkaar toch helemaal geen pionen uit? of doen ze dat wel als ze maar dicht genoeg bij elkar komen?(wat ze in een kern niet doen, omdat daar niet genoeg energie is om de coloumb bariëre te overschreiden)

Maar mijn echte vraag is. wat gebeurt er nou?

Wisselen de protenen echt pionen uit?(bij proton fusie) en dan wel hoe?( Feynman diagrammetje ter isslustratie) word daardoor een proton een neutron , en wat leptonen

of vervalt onder deze exotische omstandigheden een proton tot een neutron (want proton proton fusie leidt tot Waterstof-2 een positron en een neutrino.)

of is het weer wat anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Proton-proton fusie

volgens mij is het gewoon zwaartekracht die dan een belangrijke rol gaat spelen.. *maar ik kan het fout hebben natuurlijk*
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Proton-proton fusie

Zwaartekracht?

hoe dat nou?

Dat wil ik dan graag uitgelegd hebben want ik dacht altijd dat de zwaartkracht onderdeed voor de electromagnetische kracht. op elke afstand.

ik heb zelf al het één en ander bedacht, wat er mogelijk zou kunnne gebeuren, maar ik zet er veel vraag tekens bij.

Berichten: 375

Re: Proton-proton fusie

of vervalt onder deze exotische omstandigheden een proton tot een neutron (want proton proton fusie leidt tot Waterstof-2 een positron en een neutrino.)
ik denk dat dit idd het antwoord is

zwaartekracht heeft totaal geen invloed

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Proton-proton fusie

Tsja.. ik heb me zelf meer beziggehouden met macroscopische effecten.. zodra het klein werd ging het altijd direct over fotonen...

dit soort theoriën heb ik me dus nooit echt in verdiept.. dat krijg je met Technische Natuurkunde.. het moet toepasbaar zijn, en nog op z'n minst een béétje nuttig :roll:

sorry dan maar voor mijn onzinnig gezwets op dit vlak. :P
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Proton-proton fusie

dit moet de oorzaak zijn van de sterke kernkracht
dat moet gevolg zijn

Re: Proton-proton fusie

Naar mijn mening gebeurt dit onder invloed van de zwakke wisselwerking,

waardoor het proton in een neutron verandert en er nog een positron en elektronneutrino vrijkomen door het verval van het W-boson.

Om dit te laten gebeuren moeten de protonen zich dus zeer dich bij elkaar bevinden en dit proces duurt zeer lang.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Proton-proton fusie

wat gebeurt er dan?

Dat er een W- boson zou komen lijkt mij ook aan nemelijk.

Maar waarom moeten de protonen dan bij elkaar komen?

Worden er dan w-bosonen uit gewisseld?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Proton-proton fusie

Sorry, de gast was ik. :roll:

De vergelijking gaat als volgt:

u --> d + W+

en daarna:

W+ --> e+ + Ve

Waarom de protonen dich bijeen moeten komen?

Dat ligt aan de beperkte 'range' (ik kan op het moment geen Nederlands woord hiervoor vinden) van de zwakke wisselwerking.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Proton-proton fusie

berijk?

Een U wordt dus een Down en een W+ boson.

Is er geen wet die dit verbiedt? Ik had zelf bedacht dat de wet van behoudt van baryon getal kwam door de fundamentelere wet van behoud van qwark getal. met kwark = 1 en antikwark = -1

Maar als een U quark een W+ uit zendt dan is het toch niet zo dat het interactie aangaat met een ander deeltje? wat in het berijk moet liggen van die zwakke kracht

Re: Proton-proton fusie

Welke wet zou het dan verbieden?

u --> d+ W+

baryon getal:

1/3-->1/3+0

Er is toch een behoud hier?

En ik zie ook geen andere wet die hier geschonden wordt.

Op de andere vraag kan ik geen antwoord geven.

Het moet volgens mij te maken hebben met het tweede proton.

Want bij een enkel proton gebeurt dit niet.

Ik weet het zelf dus niet :roll:

(hetzelfde gebeurt ongeveer ook bij bètaverval: een downkwark verandert in een up~ en het W- vervalt in elektron en anti-elektronneutrino; hoe zit het hier?)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Proton-proton fusie

hetzelfde gebeurt ongeveer ook bij bètaverval: een downkwark verandert in een up~ en het W- vervalt in elektron en anti-elektronneutrino; hoe zit het hier?
ß- verval treed op bij een overschot aan neutronen.

Ze vallen volgens mij buiten de interactie met protonen . en zo is het niet meer ingebonden staat.

Een neutron buiten gebonden staat vervalt gewoon (halveringstijd een kwartier ofzo) omdat een proton lichter is.

Ik kan geen verband zien tussen proton fusie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Proton-proton fusie

hetzelfde gebeurt ongeveer ook bij bètaverval: een downkwark verandert in een up~ en het W- vervalt in elektron en anti-elektronneutrino; hoe zit het hier?
ß- verval treed op bij een overschot aan neutronen.

Ze vallen volgens mij buiten de interactie met protonen . en zo is het niet meer ingebonden staat.

Een neutron buiten gebonden staat vervalt gewoon (halveringstijd een kwartier ofzo) omdat een proton lichter is.

Ik kan geen verband zien tussen proton fusie
Zie je geen verband?

bij neutron verval:

d --> u + W-

W---> e- + anti Ve
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Proton-proton fusie

Ja, maar een neutron heeft een goede reden te vervallen.

Een proton niet

Reageer