Gevaren van zelf bommen maken

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Gevaren van zelf bommen maken

Een zeer kwalijke gang van zaken, maar niks nieuws:

Bom maken rage onder internettende jeugd


Uitgegeven: 25 oktober 2006 14:54

Laatst gewijzigd: 25 oktober 2006 15:59


AMSTERDAM - Het maken van bommen lijkt steeds meer een rage te worden. De jeugd vindt recepten hiervoor gemakkelijk op het internet. Dat meldt dagblad Trouw woensdag.


Vooral gootsteenontstopper en kunstmest blijken populaire ingrediënten voor zelfgemaakte bommen. Steeds meer jongeren experimenteren met chemicaliën, aan de hand van voorbeelden die zij op het web hebben gevonden. Zo zijn op videosite YouTube video's te vinden met handleidingen en instructies. Het resultaat wordt vaak in de vorm van video's op internet gezet.


Vorige week vielen twee gewonden in een Amsterdamse bus, nadat jongeren een spaflesje met chemicaliën naar binnen hadden gegooid. Twee vrouwen kregen de bijtende chemische vloeistof over zich heen en moesten met brandwonden naar het ziekenhuis. De chauffeur werd onwel.


Supermarkten


Enkele vestigingen van Kruidvat verkopen inmiddels geen gootsteenontstopper meer aan minderjarigen. Ook heeft de drogisterij zijn personeel opgeroepen extra op te letten bij de verkoop van het spul. Overigens is gootsteenontstopper wel gewoon bij de meeste supermarkten en tuincentra te koop.


Blikveld


Jan Goossens, leraar Scheikunde, zegt in Trouw dat het door internet steeds lastiger wordt om de experimenterende jeugd in de gaten te houden. "Door internet zijn de activiteiten van de jongeren buiten ons blikveld geraakt. Wat ze vroeger aan mij moesten vragen, kunnen ze nu zelf eenvoudig opzoeken."


Verbieden


Europees Commissaris Franco Frattini (Justitie) wil een verbod op websites die uitleggen hoe iemand een bom kan maken of gebruiken. De Commissaris stelde dat vorige maand voor tijdens een EU-vergadering in Finland.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=860986&c=54&rss


Eigenlijk gek dat het nu pas tot de hoge heren doordringt. Echter, wat is beter; een vorm van (zelf)censuur) door deze sites te verbieden, of de ultieme vrijheid op internet? Zo'n verbod houdt volgens mij alleen maar de mensen tegen die dit in een opwelling doen volgens mij. Degenen die echt willen gaan klooien, zullen dit toch wel gaan doen. En als zo''n verbod wordt ingevoerd, waar houdt het dan op en op welke sites heeft dit dan betrekking? Een site als chemixtry kan dan ook wel ophouden met bestaan.


Edit: Het gaat hard: http://www.nu.nl/news/862114/122/Jongen_en...28video%29.html

Een verbod is zo slecht nog niet, als het om de twee dagen raak gaat zijn :oops:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 40

Re: Gevaren van zelf bommen maken

croftybom is een kunstje dat mond-op-mond kan worden doorgegeven. Verder is het allemaal leuk dat de EU dit soort websites gaat verbieden maar tenzij ze ook een lijst van websites willen blokkeren (zoals in china) heeft het weinig zin. Zelfs in de VS valt dit onder vrijheid van meningsuiting.

Berichten: 2.337

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Ik probeer ook graag dingen maar zo belachelijk zou ik me toch niet willen maken.

Welke leeghoofden gooien zo een flesje in een bus?!?! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Gevaren van zelf bommen maken

En als zo''n verbod wordt ingevoerd, waar houdt het dan op en op welke sites heeft dit dan betrekking? Een site als chemixtry kan dan ook wel ophouden met bestaan.
Héla, Chemixtry distancieert zich volledig van het maken van "bommen". Dat er geen taboe rust op het bespreken van energetische chemie, wil niet zeggen dat alles maar wordt toegestaan. Iedere idioot die vraagt naar het recept van de Croftybom wordt direct de deur gewezen. Een beetje respect voor de collega's van Chemixtry a.u.b.

Berichten: 2

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Ik denk dat een verbod op deze internet sites totaal zinloos is. Na een item op het jeugdjournaal nota bene had ik binnen een halve minuut op het internet verschillende sites over het maken van bommen te pakken, waaronder enkele amerikaanse. Voorlichting op scholen over de risico's lijkt mij meer effectiever.

Berichten: 205

Re: Gevaren van zelf bommen maken

een "crofty bom" is inderdaad erg makkelijk te maken, en als sommige (waarschijnlijk) stomme mensen niet begrijpen wat het allemaal doet, is het misschien wel beter om dat soort web site te verbieden, overigens heb ik zelf ook wat geexpirimeteerd en ik snap wel wat er leuk aan is...


overigens vraag ik me dan af hoelang het gaat duren voor de echt erge gevallen zich gaan voor doen want er word nooit verteld dat er ook waterstof gas bij deze bommen vrij komt dus als er open vuur in z'n bus is heb je een nog groter probleem :oops:


hoe je het misschien tegen kan gaan is de naam van het product te veranderen (hoe stom het ook klinkt) want iedereen weet nu hoe je een croftie bom moet maken maar 'k heb nog nooit gehoord van een kruitvat-huismerk-korrelgootsteenontstoppen bom gehoort hoeal dat toch zeker precies hetzelfde werkt. maar internet site's bloken gaat nooit werken (en zelfs op wiki staat hoe je een bom maakt)

Berichten: 2

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Een naam veranderen helpt misschien, maar ik heb ook al een zelfde soort bom van het merk Works op internet gezien en het is behoorlijk duidelijk dat het om gootsteen-ontstopper gaat, dus............. een beetje experimenteren en het volgende middeltje is gevonden.

Berichten: 3.145

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Ik denk dat binnenkort NaOH als gootsteenontstopper van de planken verdwijnt. Jammer maar helaas. Net als veel andere chems zul je als particulier hier heus nog wel aan kunnen komen, alleen dan wel 10 keer zo duur en alleen via speciale (hobby)zaken.


Ik erger me dus groen en geel aan dat soort idioten die met die chems dit soort rottigheid uithalen. De gewone gebruiker wordt uiteindelijk weer de dupe en voor de echte hobbyist (zoals ik) wordt het allemaal weer een heel stuk moeilijker.


:oops: 8-[ En wat te denken van het leed dat de getroffen mensen en dieren wordt aangedaan? Keihard aanpakken....

Berichten: 740

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Zo kan je alles wel verbieden, met andere schoonmaakmiddelen valt ook genoeg te experimenteren. Verbieden heeft geen zin, ze moeten stoppen met het publiceren van dit soort berichten. Hierdoor worden mensen alleen maar nieuwsgierig.

Zie ook het verhaal over de stoeptegel. Een bericht in de media, in de week erna gelijk meerdere ongelukken...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Ik vraag me ineens af of dit ook de reden is dat kunstmest en diesel zo duur zijn? Maar die zijn toch nog erg makkelijk te koop..... Veel huis-tuin-en-keukenstoffen zijn tamelijk energetisch.


Proberen discussies en beschrijvingen wereldwijd te censureren heeft geen zin. Proberen vragers op andere gedachten te brengen is beter.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Het artikel uit Trouw van 26 oktober 2006 (pagina 7) via http://www.trouw.nl


Afbeelding


edit: Bericht met toestemming weer terug gezet

Berichten: 3.145

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Jammer dat chemixtry.be hier op zo'n negatieve manier wordt neergezet, net alsof dat een forum is voor bommenmakers en k3wls :oops: . Ook daar wordt, net als hier, streng opgetreden tegen dit soort figuren, die alleen maar knallen willen en verder niks.

Berichten: 2.399

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Ik denk dat een aantal mensen nog niet helemaal stil staan bij de gevolgen. Opzich klinkt het allemaal niet zo schuldig, een beetje gootsteen ontstopper, aluminium folie en een plastic flesje. Ik denk dat als de gevaren bekent worden en het nieuwtje er af raakt, het vanzelf wel weer stopt.


Ter vergelijk, een molotov cocktail is misschien nog wel simpeler te maken, maar dat doet niemand voor katte kwaad. Dit omdat iedereen weet wat de gevolgen zijn.


Ik denk ook net als rwwh dat censureren niet de oplossing is voor dit probleem, ik ben ook meer voor een goede voorlichting.

Berichten: 3.145

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Ik denk dat er wel degelijk een verschil is met molotov cocktails. Een crofty-bom kun je veel gemakkelijker meenemen ergens naar toe en valt minder op. Zelfs nadat je hem hebt "geactiveerd" kun je nog een hele tijd met dat ding rondlopen, bijv. onder je jas, voordat ie knalt. Dat doe je niet met een brandende molotov cocktail.


Ik zie dit inderdaad meer als die ellende met stoeptegels van viaducten gooien van enige tijd terug. De media zitten het te hypen, en brengen de verkeerde mensen op verkeerde ideeen. Van mij mogen ze ook websites, die dit soort praktijken propageren flink aanpakken, alleen de narigheid daarmee is dat ook heel veel goede websites de dupe worden. De 'experts' zien alles, waar iets met chemie wordt gedaan, en wat iets minder officieel is als chemieforum, al aan als bommensite en daarmee gaan ook serieuze sites als chemixtry onderuit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Jammer dat chemixtry.be hier op zo'n negatieve manier wordt neergezet, net alsof dat een forum is voor bommenmakers en k3wls (...)
Sorry als dat zo overkwam :oops: , maar dat is totaal niet mijn intentie. Echter, op chemistry worden wel pyro-zaken behandelt. Ik wilde juist duidelijk maken dat zelfs chemixtry dan uit de lucht zou gehaald kunnen worden, als er zo'n verbod komt, ondanks de goede moderatie die chemixtry nu al heeft.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer