Koolhydraten aantonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Koolhydraten aantonen

Goeiedag iedereen,

ik zou graag willen weten hoe ik koolhydraten zou kunnen aantonen die opgelost zitten in een sportdrank, ik hoef dit niet uit te voeren, hoef alleen te weten hoe het mogelijk zou zijn, en dat kunnen uitleggen.

Alvast heel erg bedankt

Yorick

ps. kwantitatief aantonenen, zeer belangrijk
The fantastic world of microbiology

Berichten: 857

Re: Koolhydraten aantonen

Bepaal ze eerst kwalitatief met dunnelaagchromatografie en daarna kan je je gericht richten op een HPLC bepaling van de suikers.

(algemene theorie over HPLC en Dunnelaagchromatografie is genoeg te vinden op het internet)

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Koolhydraten aantonen

nog nooit over gehoord zal ff googlen, bedankt voor de reactie
The fantastic world of microbiology

Berichten: 219

Re: Koolhydraten aantonen

Met benedictreagens (NaOH+CuSO4) kan je suiker aantonen... maar onder koolhydraten vallen ook zetmelen... die kun je met jodium kleuren... de jodium wordt dan blauw ipv bruin :oops:

Berichten: 857

Re: Koolhydraten aantonen

Met benedictreagens (NaOH+CuSO4) kan je suiker aantonen... maar onder koolhydraten vallen ook zetmelen... die kun je met jodium kleuren... de jodium wordt dan blauw ipv bruin :oops:
ps. kwantitatief aantonenen, zeer belangrijk
@ chemistry master

jou methode toont alleen aan dat er koolhydraten aanwezig zijn maar welke het zijn en de hoeveelheid worden niet bepaald

Daarom is het handig om eerst met dunnelaagchromatografie aan te tonen WELKE suikers er aanwezig zijn. Daarna kan men enkele of alle kwalitatief aangetoonde suikers kwantitatief bepalen met behul van HPLC

@Yorick

Mocht je niets vinden..zeg het dan. Dan helpen wij je wel verder maar netjes dat je eerst zelf zoekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Koolhydraten aantonen

haha :oops: heb ff lang tijdje gezocht, en zelfs achtergekomen dat ik zoiets ooit heb gedaan (shame) ga nu nog even verder kijken had gister weinig tijd, moet even kijken of ik het kan verwoorden 8-[ hoe je zoiets doet. ;)

maare ik begrijp 1 ding niet echt, in een sportdrankje zit toch geen zetmeel ? ik weet dat koolhydraten, suikers en zetmeel inhoud, maar had verwacht dat ik zetmeel weg zou kunnen laten.

alvast bedankt

Yorick
The fantastic world of microbiology

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Koolhydraten aantonen

Met benedictreagens (NaOH+CuSO4) kan je suiker aantonen

chemistry master zou u kunne uitleggen hoe zo iets in ze werk gaat ? hoe zoiets gebruikt wordt.

want dit is me nog niet gelukt om te vinden, en is natuurlijk wel handig als ik het in me verslag wil gaan gebruiken :oops:
The fantastic world of microbiology

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Koolhydraten aantonen

ik ben nu bezig met TLC en begrijp hoe het werkt, en heb het zelf ook uitgevoerd op school een tijd terug, maar begrijp nog steeds niet hoe ik zoiets in het verband van een sportdrank met suikers daarin moet zien.

normaal maak je een paar stippen met verschillende stoffen, en zet je dan solvent oplossing en dan trekken sommige verder omhoog dan andere.

maar ik heb geen idee als ik bijv. een stip zou zetten met me frisdrank wat het zou betekenen als het naar boven trekt, want in de frisdrank zitten veel verschillende stoffen.
The fantastic world of microbiology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Koolhydraten aantonen

Je kunt bepaalde suikers ook op het plaatje zetten. Wanneer je ziet dat de stip van een suiker en een stip van je frisdrank evenhoog zitten, kun je ervan uitgaan dat dat een suiker kan zijn.

Berichten: 857

Re: Koolhydraten aantonen

Yorick schreef: Met benedictreagens (NaOH+CuSO4) kan je suiker aantonen

chemistry master zou u kunne uitleggen hoe zo iets in ze werk gaat ? hoe zoiets gebruikt wordt.

want dit is me nog niet gelukt om te vinden, en is natuurlijk wel handig als ik het in me verslag wil gaan gebruiken 8-[
Of het handig is voor je verslag moet je zelf bepalin maar zelf zou ik het er niet in opnemen omdat je slechts een semi-kwalitatieve bepaling doet. Je toont aan dat er suikers in je frisdrank zitten maar welke weet je niet.

Wat er bij de reactie gebeurt is dat er een neerslag gevormd wordt en er een kleur omslag plaatsvind. Voor de rest weet ik er weinig over.

Bij de TLC bepaling breng je je monster op en zet je het geheel in het solvent. Deze loopt omhoog neemt je suikers mee en afhankelijk van de suiker gaat deze ver of niet ver mee omhoog. Je monster bestaande uit x suikers laat in het ideale geval ook x stippen achter. De hoogte van de stip wordt bepaald door de soort suiker.

Je hebt ook standaarden opgebracht. Deze bekende suikers kruipen ook met het solvent mee omhoog. Glucose in je standaard en monster zullen even ver omhoog kruipen. Ze zitten dus op de zelfde hoogte.

Je kijkt dus welke monster stippen op de zelfde hoogte zitten als die van de standaarden. That's it :oops:

Nu weet je welke suikers in je monster zitten dus kan je gericht een bepaling doen met HPLC.

Berichten: 219

Re: Koolhydraten aantonen

Eerste hit bij google op benedict reagens ('t voorschrift staat ergens in 'n oud praktijkvoorschrift verweg). Maar 't is inderdaad alleen aantonen! Misschien dat je met standaarden die je erbij maakt wel wat referentie voor hoeveelheden hebt?

Benedict reagens technisch

Benedict reagens is een mengsel van natriumcarbonaat, natriumcitraat en kopersulfaat. Uit de reactie tussen kopersulfaat en natriumcarbonaat onstaat koper(II)oxide. Koper(II)oxide wordt in de oplossing gehouden door het natriumcitraatcomplex. Onder invloed van het reducerende vermogen van glucose en warmte, verandert koper(II)oxide in koper(I)oxide. Koper(I)oxide geeft een donkerrode neerslag.

Zonder glucose vindt deze reactie niet plaats, en blijft de oplossing blauw van kleur.

Benedict reagens in de praktijk

Benedictreagens 1L

- Los 173 g natriumcitraat en 100 natriumcarbonaat op in 800 ml gedestilleerd water. Breng deze oplossing even aan de kook en laat terug afkoelen. Filtreer en voeg vervolgens nog 50 ml gedestilleerd water toe.

- Los 17,3 g kopersulfaat op in 10 ml gedestilleerd water en voeg deze oplossing langzaam toe aan de eerste. Voeg gedestilleerd water toe tot je een volume van 1 liter hebt. Bewaar in een donkere fles.

Gebruik

- Voeg bij 5ml reagens van Benedict 1,0ml op glucose te testen monster.

- Meng en verhit 5 minuten in een kokend waterbad.

- Beoordeel direct hierna de kleur en helderheid.

Beoordeling

- Helder blauw = negatief

- Licht troebel = spoor

- Troebel, bruinachtig = positief

- Neerslag, oranjerood = sterk positief

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Koolhydraten aantonen

jullie zijn super mensen ! echt geweldig dat jullie de tijd nemen om me even hier mee te helpen !
The fantastic world of microbiology

Reageer