Springen naar inhoud

uitzetting bij reactie CaO met H2O

• Log in om te kunnen reageren

ZvF

ZvF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2006 - 15:06

Voor een opdracht op de TU moeten wij trachten om een betonblok te splijten met gebruikmaking van ongebluste kalk (CaO) en water (H2O). In de oudheid gebeurde dit blijkbaar ook op deze manier. Alleen de uitzetting wil niet lukken of lijkt niet plaats te vinden.

CaO + H2O -> Ca(OH)2

Als wij een berekening maken naar aanleiding van de volumes komen we op eenzelfde volume uit waarmee we zijn begonnen. Iets wat logisch is overigens.

Je begint met:
56,0 gram CaO
18 gram H2O
geeft:
74,1 gram Ca(OH)2

De dichtheden van de materialen CaO en Ca(OH)2 zijn achtereenvolgens: 3,37 gram/cm3 en 2,24 gram/cm3.

Nu kan dus het volume uitgerekend worden bij begin en einde van de reactie.
Eerst aanwezig is: 56 gram CaO/3,37 = 16,62 cm3 + 18 cm3 H2O = 34,62 cm3
Na reactie is dit: 74,1 gram Ca(OH)2/2,24 = 33 cm3

Nu is er dus theoretisch een gelijk aan volume. Of doe ik iets verkeerd met de analyse van de volumes die eerst aanwezig zijn en die gevormd worden. Of mag ik het water niet meetellen als vast volume, want je zet een vloeibaar volume om in een vast volume.

Kan iemand mij hier mee helpen, want wij komen er niet meer uit.

# Moderatoropmerking
Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 27 oktober 2006 - 20:29

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2006 - 16:31

Je ziet volgens mij ťťn ding over het hoofd, nl. dat de reactie veel warmte veroorzaakt.
Dit heeft natuurlijk effect op de dichtheid, maar ook op de directe omgeving (spanning in de materie).

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 27 oktober 2006 - 16:32

Het ligt aan de manier van werken, je brengt voor het splijten van beton CaO aan in het gat in het betonblok en voegt vervolgens water toe.
Bij de reactie die dan volgt neemt het volume van het materiaal in het gat met ongeveer een factor twee toe wat de druk veroorzaakt om het beton te splijten.
Vergelijk met water dat in een scheur in gesteente bevriest, ook dan vriest het bna verloop van tijd kapot al is de uitzetting veel geringer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures