[scheikunde] Ontluchten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Ontluchten

Wij willen een vitamine C bepaling gaan doen en daarbij moeten we eers het zoutzuur en de DCPIPoplossing ontluchten.

Weet iemand hoe je dat precies moet doen??

Wij dachten aan:

Buchnertrechter (maar dan zonder de trechter) met een stop bovenop en dan aansluiten op de waterstraalpomp zodat er een lage druk ontstaat boven de vloeistof. (vacuum)

Is het waar dat het ontluchten nodig is om de zuurstof uit een stof te halen, zodat bijv vitamine C hier niet meer mee kan reageren?

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Ontluchten

Ik denk inderdaad dat zuurstof moet worden verwijderd omdat dit stoort bij de bepaling.

Ontluchten betekent in dit geval ´verwijderen van zuurstof´. Wat jij wilt doen, is een mogelijkheid, maar niet de meest gebruikelijke. Makkelijker lijkt me om, een uurtje voordat je gaat titreren, de zoutzuur- en DCPIP-oplossing door te borrelen met stikstofgas.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Ontluchten

Een andere manier om te ontluchten is een ultrasoonbad. Je moet daarbij wel op letten dat je geen verbindingen uit elkaar trilt

Berichten: 274

Re: [scheikunde] Ontluchten

Marjanne schreef: Ik denk inderdaad dat zuurstof moet worden verwijderd omdat dit stoort bij de bepaling.

Ontluchten betekent in dit geval ´verwijderen van zuurstof´. Wat jij wilt doen, is een mogelijkheid, maar niet de meest gebruikelijke. Makkelijker lijkt me om, een uurtje voordat je gaat titreren, de zoutzuur- en DCPIP-oplossing door te borrelen met stikstofgas.
Ik dacht dat het ook kon met helium? Of ben ik nu in de war met een ander iets?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Ontluchten

Met helium of argon gaat het ook ( ook neon en krypton en xenon). Helium duurt iets langer, omdat het zo licht is.

Maar stikstof is in een school meer gangbaar, denk ik...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Ontluchten

Maakt in feite niets uit, als het maar een verdringingsgas is wat zelf niet oplost. Zoals inderdaad helium of stikstof.

Berichten: 84

Re: [scheikunde] Ontluchten

Van alle genoemde gassen is Stikstof verreweg het goedkoopste, dus als het verder niet uitmaakt zou ik dat adviseren.

Groeten

Luchtsplitser

Reageer