[scheikunde] Vraagje over zuren en basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Vraagje over zuren en basen

Ik moet voor school zuur/base reacties doen (vwo5), en ik heb een vraagje:

Waarom kan BaSO4 niet met H3O+ reageren, maar BaCO3 wel?

Bij voorbaat dank

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Vraagje over zuren en basen

Reacties gaan door als er een neerslag, zwak elektrolyt of een gas wordt gevormd. Bij BaCO3 wordt een gas gevormd.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Vraagje over zuren en basen

Op school moest ik vroeger regels leren om deze vraag te kunnen beantwoorden. De regel die hier van toepassing is luidde:

Als een zout afgeleid is van een zwak zuur en een sterke base wordt dat zwakke zuur uit het zout verdrongen door een sterker zuur.

Er waren nog drie andere regels hierbij. Met respectievelijk sterk-zwak; zwak-zwak en sterk-sterk.

Dat laatste heeft betrekking op bijvoorbeeld bariumsulfaat. Als je daarbij zoutzuur of natriumhydroxyde voegt gebeurt er niets.



Het moeilijkste vonden wij de zouten afgeleid van een zwakke base en een zwak zuur.

Neem bijvoorbeeld aluminiumcarbonaat.

Die stof kan helemaal niet tegen zuren en basen. Maar pasop. Hier speelt het amfotere karakter van aluminium ook nog doorheen.

Als je voldoende KOH toevoegt krijg je een mengsel van kaliumaluminaat en kaliumcarbonaat. En als je heel weinig KOH toevoegt krijg je alleen kaliumcarbonaat in oplossing met onderin een gel van aluminiumhydroxyde. Dan zitten we nog in bijna neutraal milieu, bij een pH van 7,4 ongeveer.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Vraagje over zuren en basen

Sulfaat is best basisch, hoor! Zwavelzuur is wel een sterk zuur, maar dat geldt strict genomen alleen voor de eerste H3O+. HSO4- kan in waterige oplossing wel degelijk bestaan in evenwicht met sulfaat.

Reageer