Springen naar inhoud

Kort vraagje over dipolen twee isomere functies

• Log in om te kunnen reageren

Lisa.de.Vries

Lisa.de.Vries

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 17:50

De isonitrilfunctie R-N---C heeft de + lading op het N atoom en een - lading op het C atoom. Maar is in het geval van de nitrilfunctie R-C---N de - lading op het C atoom en de + op het N atoom gedistribueert?

NB --- is een drievoudige binding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 oktober 2006 - 18:58

Nee, bij een nitril zijn de atomen ongeladen. De C heeft immers 4 en de N heeft 3 bindingen.

Lisa.de.Vries

Lisa.de.Vries

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 06:15

Dat klopt, t was een beetje slecht geformuleerd, maar de N zal toch een beetje negatief geladen zijn en de C een beetje positief vanwege het elektronnegativiteitsverschil? In mijn boek staat namelijk dat de dipool van de isonitril functie in grootte gelijk is en tegengesteld aan die van de nitril functie. (Nu weet ik niet wat dit precies betekent voor de lading op de atomen)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 10:43

Er is inderdaad een ongeveer even grote dipool die tegengesteld is. Wanneer de dipool in grootte nagenoeg gelijk is, zal de ladingsverdeling ook nagenoeg gelijk zijn. Het tekenen van de ladingen in de struktuurformule is enigzins arbitrair omdat het toch 'uitgesmeerd' is over de atomen.

Lisa.de.Vries

Lisa.de.Vries

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 16:06

Dus je kan je indenken dat de N in de nitril functie + is en de C - evenals bij de isonitril functie?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 19:16

Ze hebben in het nitrilgeval geen lading, alleen een dipoolmoment

Lisa.de.Vries

Lisa.de.Vries

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 20:37

Dat begrijp ik :oops: maar ik wil graag duidelijk weten welk atoom welke lading heeft: + of -?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 22:07

De C zal natuurlijk een positiever dipoolmoment hebben dan de N omdat de N elektronegatiever is en zelfs nog een vrij elektronenpaar heeft.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 22:55

Deze ladingen zijn dus veel kleiner dan 1. Bij gewone covalente bindingen kun je de polariteit afleiden uit de elektronegativiteit van de atoomtypes die de binding vormen.

Lisa.de.Vries

Lisa.de.Vries

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2006 - 23:17

Ok, ok logisch allemaal... ik werd alleen een beetje in de war gebracht door een aantal elektronendistributieplaatjes in mijn boek die zowel voor de nitril als de isonitril functie een grote bult bij de N laten zien... :oops:

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 00:20

Volgens mij zit de verwarring in het tekenen van een Lewis-struktuurformule en de electronendistributieplaatjes. Omdat N electronegatiever is dan C zal de N de grotere electronendichtheid rond zich hebben.

Het weergeven van een isonitrilfunctie gaat eigenlijk niet zo goed met een Lewis struktuurformule. Je wordt gedwongen een + lading op de stikstof te tekenen en een negatieve lading op de koolstof. Op basis van deze struktuurformule zou je een absurde reactiviteit (instabiliteit) verwachten. In werkelijkheid is een isonitril niet zó reactief zet de Lewis-struktuurformule je op het verkeerde been wanneer je naar de electronendistributie kijkt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures