reactie van Al + HN3

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.337

reactie van Al + HN3

Word er het complex Al(HN3)+3 gevormd bij Al + HN3---->?

En welk gas komt er vrij bij deze reactie?

Berichten: 3.145

Re: reactie van Al + HN3

Ik geloof niet dat aluminium en hydrazoic acid (hoe heet dat spul eigenlijk in het Nederlands :oops: ??) met elkaar reageren. HN3 is een veel te zwak zuur. Mocht er toch wat aluminiumazide ontstaan (wat ik niet waarschijnlijk acht), dan verwacht ik dat dat snel ontleedt tot stikstof en het vrije metaal.

Trouwens, ik hoop dat dit alleen een theoretische vraag is, en dat je niet thuis met HN3 of azides zit te spelen, want dat spul is ******* giftig! Ik heb wel eens wat HN3 geroken, en ik kan je verzekeren, het is het ergste wat ik ooit geroken heb. Niet te harden, niet vanwege de geur, maar het geeft een soort gevoel van angst, zelfs in heel lage concentratie. Heel apart en zeker niet fijn.

Berichten: 2.337

Re: reactie van Al + HN3

Is dat zoooooo giftig?

nee dit was een practische toepassing.

Ik ben er bijna zeker van dat ik geen groot gevaar loop.

Ik zit niet op men kamer wat NH3 in wat bakjes te gieten en wat metalen in te gooien. zooooooo zielig ben ik nu ook weer niet. 8-[

Edit het heet ammoniak :oops:

Berichten: 3.145

Re: reactie van Al + HN3

Oh, wacht even, jij had het over HN3 en nu ineens over NH3. Dat laatste is ammoniak en daar kun je best mee spelen hoor. Niet te veel inademen en goed ventileren is wel verstandig, maar NH3 is echt heel wat anders dan HN3.

Aluminium geeft met ammoniak heel langzaam waterstof en er komt aluminium hydroxide als suspensie in oplossing. Ammoniak werkt als lichte base en kan op die manier aluminium oplossen, maar het gaat wel heel langzaam.

Als jij thuis wat wilt experimenteren met ammoniak, neem dan eens een oplossing van 5% ammoniak en doe daar wat koper in. Dat is een leuk experiment om te doen. In een dag tijd krijg je een mooie diepblauwe oplossing. Zet die mix dan maar op je balkon, en zorg dat er verse lucht bij kan, want die reactie heeft ook zuurstof uit de lucht nodig.

Re: reactie van Al + HN3

hydrazoic acid HN3

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrazoic_acid

Ammoniak NH3

chemaniac opletten er zit verschil tussen deze 2 stofjes

Berichten: 2.337

Re: reactie van Al + HN3

ow ja srr :oops:

Heel schaamtelijke fout ik was verstrooid.

(ik wist zelf niet dat HN3 bestond 8-[ )

Bedankt Woelen (voor de zoveelste keer)(heb echt al veel geleerd van u ;) )

(met mijn waarschijnlijk irritante vragen ;) )

Edit: en die tip van jou met die koper heb ik al gedaan (en nu nog es omdat het zo tof is :P )

Berichten: 3.145

Re: reactie van Al + HN3

Chemaniac, noem me maar gewoon 'je' en je hoeft niet bang te zijn dat ik me erger hoor. Ik schreef alleen maar, omdat ik bang was dat je azide in huis had (je kunt daar nl. wel aan komen als particulier, het zit in sloopautos) en wat oplossing met HN3 had gemaakt.

En inderdaad HN3 is heel wat anders dan NH3. NH3 is kinderspeelgoed, vergeleken met HN3.

Zelf ben ik ook begonnen met mijn chemiehobby door allerlei stofjes bij elkaar te gooien, al had ik ook direct wel vanaf het begin de behoefte om de theorie te doorgronden en dat laatste heeft mij behoed voor vervelende gevolgen.

Ik wil je juist aanmoedigen om te experimenteren, maar probeer wel altijd vooraf in te schatten wat de risico's zijn, en gebruik kleine hoeveelheden (reageerbuisschaal). Met de chems, die jij nu in huis hebt kan er dan weinig fout gaan (met HN3 en azides ligt dat anders, ook op reageerbuisschaal kunnen daar echt ongelukken mee gebeuren).

Berichten: 448

Re: reactie van Al + HN3

hydrazoic acid = waterstofazide = HN3

ammoniak = triwaterstofnitride = NH3

Berichten: 3.145

Re: reactie van Al + HN3

Waterstof azide, is dat de enige Nederlandse naam? In het Engels heet het hydrazoic acid, in het Duits Stickstoffwasserstofsäure. Ik heb geen andere naam dan het simpele waterstofazide in het Nederlands gevonden.

http://de.wikipedia.org/wiki/Stickstoffwasserstoffsäure

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactie van Al + HN3

Als je het rijtje van de halogeenzuren zou nemen, dan zou je azidezuur krijgen :oops:

Berichten: 3.145

Re: reactie van Al + HN3

Nee, dat is niet helemaal correct. Ik heb nog nooit de naam chloridezuur gezien voor waterstofchloride.

Een halogeenzuur is ook wat anders, dat is een zuur met de formule HXO3, met X een halogeen. Deze zuren zijn vrij sterk en het zijn ook sterke oxidatoren. De meest bekende is chloorzuur, HClO3, maar ook het broomzuur en joodzuur zijn vrij eenvoudig te maken. De zouten hiervan hebben ook niet de uithang -ide, maar de uitgang -aat.

Berichten: 385

Re: reactie van Al + HN3

Hierboven las ik iets over een reactie tussen ammoniak en koper. Deze gaat wel traag. Ook is er zuurstof uit de lucht nodig. Welke reacties vinden hier plaats en hoe gevaarlijk is het? Dit voordat ik het thuis uitprobeer.

Berichten: 3.145

Re: reactie van Al + HN3

2Cu + O2 + 8NH3 + 2H2O --> 2Cu(NH3)42+ + 4OH-

Deze reactie gaat inderdaad heel langzaam, de beperking zit hem in het diffunderen van de zuurstof uit de lucht in de oplossing.

Deze reactie is niet gevaarlijk, maar ik zou de open pot met ammonia en koper wel buiten zetten, anders gaat het nogal stinken :oops: .

Berichten: 2.337

Re: reactie van Al + HN3

oftewel neem je een steriele bokaal dan kan het niet stinken.

Zijn er toepassingen bekend van dat kopercomplex?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactie van Al + HN3

Ehm neem jij eens een flinke snuif van een open ammoniakfles...stinkt niet hè? :oops:

Reageer